بررسی غیر تخصصی بازی Call of Duty: Black Ops

You are currently viewing بررسی غیر تخصصی بازی Call of Duty: Black Ops

این بررسی یک بررسی کاملا غیر تخصصی و از دید یک بازیکن بازی است و نیم نگاهی هم به اصول اولیه طراحی بازی دارد.
ندای وظیفه نام یک سری بازیه که به تازگی نسخه هفتم آن یعنی Call of duty : Black Ops منتشر شده، این سری بازی نفوذ بسیار مناسبی در میان گیمر ها و نوجوانان و کلا کسانی که با بازی سر و کار دارند پیدا کرده و کمتر کسی هست که حداقل یکی از نسخه های این بازی رو  بازی نکرده باشه.

اما بحث اصلی ما در زمینه گذشته این بازی نیست چون موفقیتی که نسخه ۶ این بازی که به مدرن ۲ معروف شده به دست آورد اینقدر زیاد بود که تحلیل های زیادی درباره اون بشه، ولی حالا به نسخه ۷ ندای وظیفه میپردازیم.

با گذشت مدتی از زمان ارائه این بازی اکثر کسانی که سیستم رایانه ای اون ها کشش از این بازی رو داشته مطمئنا خودشون رو از لذت این بازی محروم نکردن و یه تیری هم تو ندای وظیف ۷ انداختن! این بازی به خاطر نام بزرگی که یدک میکشه باید انتظارهای خیلی ها رو برآورده میکرد ولی یه نکته که شاید اکثر کسایی که ندای وظیفه ۷ رو بازی کردن قبول دارن اینه که موفقیت این بازی در گرو پیشرفت بیشتر نسبت به نسخه ۶ بود که البته با اجرای خوب بازی و تمام توانمندی ها نمایان شد ولی اون چیزی نبود که انتظار همه رو محقق کنه. شاید بشه گفت که پیشرفت مدرن ۲ نسبت به World at War انتظار بازی خور ها رو بالا برد.

اما گذشته از همه این بحث ها ندای وظیفه ۷ پیشرفت های درخور توجهی داشت که بشه به اون ها اشاره کرد.

نگاهی به Call of Duty: Black Ops

داستان بازی

داستان بازی Call of duty : Black Ops در دوران جنگ سرد رخ میده که کلا دروه ی زمانه ای  که برای داستان پردازی و تاریخ نگاری غنیه ولی این موضوع با داستان پردازی برای بازی اکشن اول شخصی با نام Call of Duty واقعا کار رو سخت میکنه ولی باید بر این موضوع صحه گذاشت که داستان بازی بسیار عمیق و خوب پیاده شده و در دسته بازی های اکشن اول شخص پیشرفت قابل ملاحظه ای محسوب میشه. شیوه پیاده سازی داستان بازی، که به صورت فلاش بک و به خاطر آوردن خاطراته، دست طراح رو در خیلی از زمینه ها مثل برش به موقع داستان، تغییر موقعیت بازی، تغییر لوکیشن و… باز گذاشته و این یک مزیت نسبت به سایر نسخه هاست ولی چیزی که در این مورد جلب توجه میکنه افزایش تعداد فیلم های موجود در بازیه، این مورد هم کمکیه برای جمع و جور کردن داستان هر بخش از بازی که هم موافقانی داره و هم مخالفانی، ولی در داستان بازی تاثیر به سزایی داره و داستان رو تقویت می کنه.

الهام گیری این بازی از واقعیت هم که در نسخه های قبلی این بازی مشاهده شده بود به بهترین نحوه ممکن اجرا شده.

گرافیک

گرافیک بازی Call of Duty : Black Ops بسیار عالی طراحی شده، گرافیک بازی بر پایه موتور گرافیکی Call of duty مدرن ۱ پایه ریز شده که بهینه سازی  شده و توانایی بسیار خوبی در این مورد داره و خیلی از پیشرفت های این بازی هم بر اساس همین موتور قدرتمنده، در گرافیک بازی هیچ نقصی مشاهده نمیشه و ندای وظیفه باز هم در این زمینه قدرتشو به رخ رقبایی مثل مدال افتخار کشید، طراحی سربازان و محیط در این بازی پیشرفت چندانی نداشته ولی محیط ها پهناورتر شده و مراحل نسبت به نسخه قبلی تغییر زیادی کرده است.
از نکات برجسته در این بازی استفاده از سلاح های سنگین و در کنار اون سلاح های سرده که صحنه هایی خشن از جنگ مانند قطع عضو را به نمایش میذاره. این مورد در نسخه های قبلی کمتر استفاده می شد.از نکات مهم دیگه رعایت جزییات در افراد و میحط هاست که واقعا حرفه ای کار شده.

در مجموع گرافیک بازی بسیار زیبا و جذاب طراحی شده و از نقاط قوت این بازی محسوب میشه.

موسیقی / صداگذاری

این بخش از نقاط قوت سری بازی ها بوده  و شاید به این زودی هم از قدرتش کم نشه. افکت های صوتی بازی بسیار عالی کار شده و واقعا آدم رو به صحنه های واقعی نبرد میبره، باید قبول کنیم که جذابیت زیاد این بازی علاوه بر گرافیک خوب از قدرت اون در صداگذاریه.

البته زیبایی این بخش به دلیل وجود صداپیشگان و بازیگران معروفی مثل گری اولدمن (Gary Oldman) صداپیشه شخصیت ویکتور رزنو (Viktor Reznov) نشات میگیره. اولدمن بسیار زیبا با لهجه روسی جای این شخصیت در بازی صحبت کرده و اونقدر خوب این نقش را ایفا کرده که تشخیص صدای خود اولدمن در بازی بسیار دشواره. در کنار او اشخاص دیگری از جمله اد هریس (Ed Harris) بازیگر مطرح هالیوود به جای شخصیت جیسون هادسون (Jason Hudson)، آیس کیوب (Ice Cube) خواننده هیپ هاپ آمریکایی به جای شخصیت سرجوخه بومن (Bowman) هم در بازی به صداپیشگی پرداختن. همچنین از چهره و صدای آقای جیمز سی برنز (James C. Burns) برای خلق شخصیت گروهبان وودز (Sergeant Woods) استفاده شده. حضور این اشخاص در بازی باعث شده که قسمت صداگذاری روی شخصیت های بازی بسیار زیبا از کار دربیاد. همچنین موسیقی های بازی هم ساخته آقای شون مورای (Sean Murray) از آهنگسازان برجسته هالیووده که قبلا کار آهنگسازی فیلم ها و بازی های متعددی از جمله Call of Duty: World at War را انجام داده.

هماهنگی بسیار عالی موسیقی با صحنه های بازی و ایجاد هیجان بسیار زیاد در طول بازی هم واقعا نکته قابل توجهیه.

گیم پلی

درمورد گیم پلی بازی Call of duty : Black Ops شاید چیز زیادی نباید گفت چراکه این گیم پلی اینقدر قوی هست که هیچ بازی دیگه ای رو نشه باهاش مقایسه کرد، صحنه های زیاد، نبردهای نزدیک با واقعیت، اتفاقات جالب و هیجان انگیز و… همه باعث انحصار ندای وظیفه ۷ از سایر بازی ها شده که واقعا تحسین برانگیزه. گیم پلی بازی مثل بقیه بازی های سری ندای وظیفه فوق العادس، شما سوار اتومبیل،مینی قان،موتور،هلکوپتر و غیره میشید،همچنین راندن این وسیله ها بسیار راحت،روان و دلچسبه، سلاح های بازی نیز بسیار متنوعند و شما را بسیار سرگرم خواهند کرد، به هر حال درباره گیم پلی هرچی بگیم کم گفتیم پس نظر درباره این بخش رو به شما میسپارم تا خودتون اون چیزی که از گیم پلی یک بازی اکشن میخواید بگید و در این بازی هم ببینید.

دست آخر باید به این نکته هم اشاره کنم که این بازی واقعا یک بازی کامل و هیجان انگیزه که علاوه بر همه این بحث ها در مورد نسخه تک نفره دارای نسخه چند نفره خیلی خوبیه که میتونه چندین ماه شما رو سرگرم کنه و واقعا نسخه چند نفره این بازی هم فوق العادس ولی این نکته هم مهمه که این بازی از اون دسته بازیهاییه که اگه چند باری هم اونو تا آخری بازی کنین چندان هم خسته کننده نیست و شاید در هر سری بازی به بخش ها و ریزه کاری های جدیدی در مورد این بازی برسید.

به هر حال اگه تا حالا هنوز تو Call of duty : Black Ops دست به اسلحه نشدین حتما اونو امتحان کنید تا متوجه بشین که ده ها صفحه بررسی هم نمی تونه این بازی رو توصیف کنه و بهترین بررسی همون بررسی خود شما در حین بازیه!

دیدگاهتان را بنویسید