دانشمندان موفق شدند حافظه یک موش را پاک و سپس یادآوری کنند

You are currently viewing دانشمندان موفق شدند حافظه یک موش را پاک و سپس یادآوری کنند

به عنوان اولین متن ارسالی در ساختار جدید وبلاگ ، شما را به مطالعه خبر خارق العاده ای دعوت می کنم که هرچند دانش آن در مراحل ابتدایی است ، اما اجرای آن در هیمن حد نیز بسیار شگفت انگیز است !
مطمئنا تا بحال برای شما پیش آماده که بخواهید خاطراه بدی را فراموش کنید و یا خاطره شیرینی را که نسبتا از یاد برده اید به خاطر آورید .
همین ایده ، اساس تحقیقات یک تیم از دانشمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیاست . این گروه به سرپرستی دکتر روبرتو مالینو ( Roberto Malinow ) مقاله ای را در مجله Nature چاپ کرده اند که در آن نتیجه تحقیقات خود را منتشر کرده اند .
این گروه در ابتدا حس ترس را در موش ها شبیه سازی کردند . برای این کار با اتصال یک شک الکتریکی به پای موش ، همزمان  واکنش های شبکه عصبی موش ، حس درد و ترس را در وجود آن ها ایجاد شده بود بررسی کرده اند .
سپس این گروه اقدام به پاکسازی خاطره ترس در حافظه موش نموده است . از گذشته دانشمتدان به روش ارتباط بین سلول های عصبی  موسوم به LTP پی برده اند که در واقع به خاطرات فرم خاصی می دهد . پس از ایجاد حس ترس در موش محققان تحریک نوری در سیناپس ها را مشاهده کردند .
در گام بعدی تیم با ارسال گروهی از  پالس های نوری فرکانس پایین آثار باقی مانده از حس ترس در سلول های عصبی مغز موش را از بین بردند به طوری که موش دیگر هیچ ترسی از عامل شک الکتریکی نداشت .
اما جالب ترین بخش این تحقیقات یادآوری خاطره ترس در ذهن موش بود ، این پژوهشگران ، برای تقویت اتصالات عصبی دوباره با ارسال گروهی از  پالس های نوری فرکانس بالا ، مشاهده کردند که دوباره موش به تحریک های عصبی با ترس پاسخ داد .
مالینو در این باره گفته است که ما می توانیم یک خاطره در ذهن ایجاد کنیم ، آن را پاک کنیم م سپس با تحریک سیناپس ها آن را یادآوری کنیم ، البته برای موش ها !
این تیم تحقیقاتی در حال حاضر به بررسی شیوه های استفاده از این روش برای درمان و یادآوری خاطرات در بیماران مبتلا به آلزایمر پرداخته است .

+ تصویر مطلب مربوط به فیلم “Eternal Sunshine of the Spotless Mind” ( جیم کری در حال فراموشی خاطرات کیت وینسلت با استفاده از شوک الکتریکی )

دیدگاهتان را بنویسید