جایگزینی کربن دی اکسید به جای گاز طبیعی در هیدرات های گازی طبیعی

You are currently viewing جایگزینی کربن دی اکسید به جای گاز طبیعی در هیدرات های گازی طبیعی
با اینکه هر چه از اهمیت محیط زیست و نیاز به حفظ و صیانت از آن بنویسیم کم است اما به شخصه تمایل چندانی به تکرار مکررات ندارم و برای گرامی داشت این روز بزرگ، به ارائه کوتاهی از یک روش نوین برای کاهش گاز کربن دی اکسید و در عین حال تولید گاز متان می پردازم.
گاز کربن دی اکسید به عنوان اصلی ترین گاز گلخانه ای که در اثر مصرف سوخت های فسیلی تولید می شود یکی از مهترین عوامل گرم شدن روز افزون کره زمین می باشد و در سال های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده اند، تا آنجا که علاوه بر تشکیل NGOهای بسیار در سطح جهان، همه ساله کشورهای بزرگ صنعتی نیز اجلاسی را برای کاهش آن برگزار می کنند.

در سال ۲۰۰۶ و در ادامه تحقیقات دانشگاه های جهان درباره چگونگی استخراج گاز طبیعی از ذخایر هیدرات های گازی، گروهی از دانشمندان کره جنوبی به سرپرستی Youngjune Park به روشی انقلابی برای استخراج گازهای متان و اتان از شبکه هیدارت های گازی و جایگزینی آن ها به وسیله مولکول های کربن دی اکسید دست یافتند.
جایگزینی کربن دی اکسید به جای گاز طبیعی
در این روش با تزریق مخلوطی از نیتروژن و کربن دی اکسید به ساختار به هیدرات های گازی طبیعی، که به وفور در قطب ها و بسیاری از سواحل دنیا یافت می شود، گاز طبیعی به دام افتاده در ساختار آنها خارج شده و به جای آن گاز کربن دی اکسید جانشین می شود.
همانطور که قبلا نیز اشاره شد، در این روش نه تنها گاز طبیعی تولید می شود بلکه می توان به کمک آن میلیون ها تن گاز کربن دی اکسید را نیز از سطح کره زمین کاهش داد و در ساختار هیدرات های گازی محبوس کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله ” Sequestering carbon dioxide into complex structures of naturally occurring gas hydrates” موجود در مجله PNAS مراجعه کنید.
پ.ن: همزمان با روز جهانی و هفته محیط زیست در ایران، سرویس وبلاگدهی میهن بلاگ که در واقع میزبان ای پی بلاگ نیز هست، از وبلاگ نویسان دعوت کرده تا به این مناسبت و همسو با شعار روز جهانی محیط زیست (۲۰۱۵): «هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم» مطلب یا مطالبی را در وبلاگ خود منتشر کنند. مطالب مربوط به این فراخوان را می توانید از طریق هشتگ های #محیط_زیست، #میهن‌بلاگ و #MihanBlog در شبک های اجتماعی مختلف دنبال کنید.
+ شایان ذکر است مطلب فوق که با عنوان “جایگزینی کربن دی اکسید به جای گاز طبیعی در هیدرات های گازی طبیعی” و به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ای پی بلاگ منتشر شد در واقع بخشی از سمینار دوره کارشناسی ارشد شیمی فیزیک دانشگاه بوعلی سینای همدان، ارائه شده در پاییز سال ۱۳۹۳ توسط آرش پاکروش ( خودم!) می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید