دیسک ثبت داده های پنج بعدی ، روشی برای ذخیره فایل برای میلیاردها سال

You are currently viewing دیسک ثبت داده های پنج بعدی ، روشی برای ذخیره فایل برای میلیاردها سال

محققان دانشگاه ساوثهمتون انگلیس روز گذشته از روشی جدید برای ذخیره داده های دیجیتال رونمایی کردند که داده ها را به صورت پنج بعدی ذخیره و میلیاردها سال نگه داری می کند. در این روش داده ها با استفاده از لیزر فمتوثانیه ای روی یک دیسک حرارتی ذخیره می شوند . حداکثر ظرفیت دیسک تولیدی رقم باور نکردنی ۳۶۰ ترابایت است و دیسک قادر به تحمل دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد است. نکته جذاب تر این روش جدید، پایداری ۱۳٫۸ میلیارد سالی دیسک در دمای اتاق است.
هر فایل از سه لایه در مقیاس نانو تشکیل شده است، سمت و جهت گیری نقطه ها در فضای سه بعدی استاندارد است، سه لایه در فضای سه بعدی؛ این روش ثبت، اساس مدلی است که به ثبت داده های پنج بعدی مشهور است. این نقاط قادر به تغییر قطبش (پولاریزاسیون) نور هستند، به همین علت داده های ثبت شده با استفاده از میکروسکوپ و پولاریز قابل خواندن است.
گروه تحقیقاتی دانشگاه ساوثهمتون، این فناوری در سال ۲۰۱۳ معرفی کرده بود اما در آن زمان دیسک تولیدی ظرفیتی ۳۰۰ کیلوبایتی داشت که به عنوان نمونه اعلامیه جهانی حقوق بشر، قوانین نیوتن، اطلاعات یک کارت مغناطیسی و انجیل پاداشان جیمز در آن ذخیره شده بود.
بسیاری از کارشناسان و محققان معتقدند این فناوری نه تنها تحولی نوین در جابجایی اطلاعات است بلکه عاملی برای ثبت و انتقال اطلاعات و علوم کشف شده توسط بشر به نسل ها، قرن ها و هزاره های بعدی است. پروفسور پیتر کازانسکی سرپرست از مرکز تحقیقات اپتوالکتریکی انگلیس در اینباره می گوید: بسیار هیجان انگیز است که ما می توانیم اطلاعات و اکتشافات خود را به کمک این فناوری، در فضا ذخیره کنیم و برای نسل های بعدی به یادگار بگذاریم. این فناوری می تواند از تمدن ما محافظت کند، آنچه ما آموخته ایم فراموش نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید