ایرباس و استفاده از هواپیمای بدون سرنشین بررسی فنی هواپیماها

You are currently viewing ایرباس و استفاده از هواپیمای بدون سرنشین بررسی فنی هواپیماها

بازرسی فنی هواپیماها یکی از مهم ترین اومریست که توسط تکنسین های شرکت های هواپیمایی برای اطمینان از ایمنی پرواز هواپیما انجام می شود؛ از طرفی، همین بازرسی ها برای اپراتورها، سخت، زمان گیر و کمی هم خطرناک است.بررسی دقیق و درست تمامی قطعات هواپپیما نیازمند تجهیزات بسیاری نظیر جرثقیل و بالابر است. در کنار خطرات استفاده از این تجهیزات، روند کند و پر زحمت بررسی ها، امکان خطای انسانی را نیز افزایش می دهد. شرکت هواپیما سازی ایرباس ، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان، طرحی را آغاز کرده که در آن به جای استفاده از اپراتور، از هواپیمای بدون سرنشین برای بررسی شرایط فنی هواپیما استفاده می شود.

ایرباس برای اولین بار در نمایشگاه صنایع هوایی Farnborough روند بازرسی جدید خود را به نمایش گذاشت. در این روش یک هواپیمای بدون سرنشین، مجهز به دوربین RealSense محصول شرکت اینتل، از تمامی زوایای هواپیما عکس های سریع و متعددی می گیرد، سپس با استفاده از تصاویر تهیه شده، مدل سه بعدی هواپیما ساخته می شود. با استفاده از این مدل، کارشناسان به راحتی قادرند تمامی جوانب هواپیما را از نزدیک مشاهده کنند و عیوب احتمالی را بیابند. در ویدیویی که در زی مشاهده می کنید، از هواپیمای بدون سرنشین برای بررسی فنی هواپیمای ایرباس A330 استفاده شده است.

کاهش زمان بررسی با استفاده از فناوری جدید ایرباس

هرچند هنوز این پروژه تکمیل نشده است و در مراحل آزمایشی قرار دارد، اما نمونه های اولیه انجام یک بازرسی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ، بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می برد. این در حالی است که برای بررسی یک هواپیما توسط اپراتور بیش از دو ساعت زمان نیاز است.

ایرباس قصد دارد آزمون های آزمایشی این سامانه را تا پایان سال جاری به اتمام برساند و از سال آینده، این فناوری را برای بررسی و عیب یابی همه هواپیماها استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید