رونمایی فیس بوک از فناوری انتقال اینترنت با پرتوهای لیزر

You are currently viewing رونمایی فیس بوک از فناوری انتقال اینترنت با پرتوهای لیزر

فیس بوک، موفق به استفاده از لیزر برای انتقال داده های اینترنتی شده است. گروهی از محققان بخش پژوهش های ارتباطی فیس بوک، توانسته اند با استفاده پرتوهای لیزر، اینترنتی با سرعت ۲ گیگابایت بر ثانیه را مکان های دورتر ارتباط دهند. فیس بوک روش به کار رفته در این فناوری را در مقاله ای که درباره آن به چاپ رسانده، توضیح داده است.

استفاده از یک حسگر نوری لامپی شکل و تکنیکی به نام مدولاسیون تقسیم فرکانس متعامد، کلید دستیابی به این شیوه ی جابجایی داده های اینترنتی است. به بیان ساده تر در این روش برای تمرکز پرتوهای نور، از فیبر های نوری فلورسنت به جای روش های مرسوم فعلی استفاده می شود. از آنجا که فیبرها نور همان رنگی که جذب م یکنند را نشر نمی دهند، می توان نوری روشن تر را به آن ها تاباند (شبیه به متمرکزکننده های خورشیدی) و یک چرخش سریع با زمانی کمتر از ۲ نانو ثانیه را انجام داد. با ادغام این روش تمرکز نور و روش رمزگذاری داده های چندگانه، می توان به پهنای باندی مشابه شبکه های بی سیم و حتی سیمی معمول دست یافت.

بخش بزرگی از مردم جهان در حال حاضر از اینترنت استفاده نمی کنند، چراکه در مناطق محل زندگی آن ها زیرساخت های ارتباط بی سیم وجود ندارد. اکثر این مناطق را روستا ها تشکیل می دهند. به همین علت ما در حال توسعه روش هایی هستیم که اینترنت را برای مناطقی که مردم دور از هم زندگی می کنند، در دسترس قرار می دهد.
Tobias Tiecke، سرپرست نویسندگان مقاله

فناوری لیزر نسل بعدی اینترنت

فیس بوک می گوید فعلاً در حال «بررسی امکان سنجی» فروش سخت افزارهای لیزری است اما این شیوه ی انتقال اینترنت می تواند به زودی مورد استفاده قرار بگیرد. شبکه اجتماعی فیس بوک این روش تنها با استفاده از مواد در دسترسی انجام داده که به طور وسیع در دنیا استفاده می شود. مطمئناً با ورود شرکت های دیگر به فناوری انتقال اینترنت با لیزر و سرمایه گذاری، آن ها قادر خواهند بود مواد و تجهیزات اختصاصی مورد نیاز برای این فناوری را تولید کنند.

فیس بوک گفته است به کمک یک سیستم مبتنی بر اماوج فرو سرخ (infrared-based) به جای نور مرئی، می توان به سرعت ۱۰ گیگبایت بر ثانیه نیز دست یافت. که این تنها آغاز راه این شاهکار فناوری است.

دیدگاهتان را بنویسید