نسل جدیدی از ایمپلنت ها با آلیاژ طلا-تیتانیوم

You are currently viewing نسل جدیدی از ایمپلنت ها با آلیاژ طلا-تیتانیوم

گروهی از محققان دانشگاه Rice امریکا، موفق به تولید آلیاژ طلا-تیتانیوم جدیدی شده اند که چهار برابر از تیتانیوم خالص سخت تر است. به گفته محققان این گروه، این آلیاژ طلا-تیتانیوم ، سازگاری بسیار بالایی با بافت های زنده بدن دارد و می توان از آن برای ساخت ایمپلنت های پزشکی استفاده کرد.

در حال حاضر عمر مفید ایمپنت های موجود، که برای بخش های مختلفی از بدن نظیر دندان و ران استفاده می شوند، حدود ۱۰ سال است و پس از آن به دلیل ساییدگی و یا پارگی قابل استفاده نیستند. با توجه به همین موضوع، آلیاژ طلا-تیتانیوم ، به دلیل دارا بودن مقاومت و استحکام بسیار بالا و نیز سازگاری خوب با بافت های زنده اندام های بدن، گزینه ای بسیار مناسب و کاربردی برای جایگزینی ایمپلنت های فعلی هستند. از سویی دیگر نباید فراموش کنیم تیتانیوم، یکی از معدود فلزاتی است که استخوان های بدن انسان، قادر به رشد در کنارش هستند و همین موضوع عامل برای استفاده گسترده از آن در پزشکی و دندان پزشکی است.

به گفته پروفسور ایمیلیا موروسان، سرپرست گروه تحقیقاتی سازنده این آلیاژ جدید، او و گروهش در حال کار بر روی نوعی آهنربای غیرمتعارف ساخته شده از طلا و تیتانیوم بوده اند، که این آلیاژ قدرتمند را کشف کرده اند.

سازگاری مناسب با بافت ها و سختی بالای آلیاژ طلا-تیتانیوم، آن را به نسل بعدی مواد مورد استفاده برای ایمپلنت های دندان و اتصالات مفاصل تبدیل خواهد کرد.
 پروفسور ایمیلیا موروسان، استاد دانشگاه Rice امریکا

روش ساخت آلیاژ طلا-تیتانیوم

برای ساخت این آلیاژ جدید، پس از ذوب کردن هر دو فلز، به ازای هر سه قسمت تیتانیوم، یک قسمت طلا به آن اضافه می شود. آلیاژ حاصله که beta-Ti3Au نام دارد، ساختاری بلوری مشابه تصویر زیر دارد. همچنین برای بررسی خلوص beta-Ti3Au، نیاز به پودر کردن این آلیاژ است. اما با توجه به سختی بالای این آلیاژ، برای این کار نیاز به یک هاون پوشیده از  الماس است.

ساختار بلوری آلیاژ طلا-تیتانیوم

شایان ذکر است، مقاله حاوی اطلاعات کامل و نیز نتایج حاصل از این پژوهش، در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: Rice University

دیدگاهتان را بنویسید