خداحافظی مایکل فلپس از مسابقات حرفه ای؛ اسطوره ای که افسانه شد

You are currently viewing خداحافظی مایکل فلپس از مسابقات حرفه ای؛ اسطوره ای که افسانه شد

مایکل فلپس (Michael Phelps)، پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک، پس از کسب ۴ مدال طلا و یک مدال نقره در مسابقات المپیک ریو، رسماً از میادین ورزشی خداحافظی کرد.

شناگر ۳۱ ساله‌ی امریکایی، پس از کسب مدال طلای شنای ۴ در ۱۰۰ متر، با چشمانی اشکبار خداحافظی‌اش از مسابقات قهرمانی را اعلام کرد و پرونده‌ی قهرمانی‌های بی‌نظیرش را بست.

مایکل فلپس - Michael Phelps

مایکل فلپس که در ۵ المپیک حضور داشته است، با کسب ۲۳ مدال طلا، ۳ مدال نقره و دو مدال برنز، جمعاً ۲۸ مدال المپیک، پرافتخارترین ورزشکار تمام ادوار المپیک است. کسی که چندین و چند رکورد المپیک را شکسته، رکورد دار چندین رشته‌ شنای جهان است و در سال ۲۰۱۲ مرد سال ورزش دنیا بوده است.

در سالی که ستاره‌های ورزش جهان یکی پس از دیگری با چشمانی گریان در مقابل هوادارانشان اشک ریختند (لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و نواک جوکوویچ)، مایکل فلپس هم پس از کسب چهارمین مدال طلایش در المپیک ریو، در مقابل میلیاردها بیننده‌ المپیک اشک ریخت، از پایان افسانه‌اش گفت و با هوادارانش خداحافظی کرد؛ البته هوادارانش نیز با او خداحافظی کردند…

وقتی از اتوبوس پیاده شدم و به سمت استخر آمدم، همواره احساس می‌کردم که شروع به گریه خواهم کرد. آخرین گرم کردن، آخرین لباس [مسابقه] پوشیدن، آخرین راه رفتن در مقابل هزاران نفر به نمایندگی از کشورم. دیوانه کننده است. این همان طوری است که می خواستم دوران حرفه‌ایم را تمام کنم.
وقتی که روی سکو، کمی عقب رفتم، اما اشک‌هایم به پایین جاری شد. این تنها احساسات خوب است که بدانید کار سخت نتیجه داد و من توانستم در دو سال گذشته جنگیدم تا به جایگاهی که واقعاً می‌خواستم در آن باشم، دست پیدا کنم.
مایکل فلپس

نگاهی به نتایج مایکل فلپس در المپیک

اسطوره‌ای مثل مایکل فلپس نیازی به تعریف و تمجید خاصی ندارد، چراکه نگاهی کوتاه به کارنامه‌ی سراسر افتخار او، بهترین تعریف از اوست و دیگر نیاز به هیچ حرف اضافه‌ای نیست.

اولین تجربه‌ی المپیک مایکل فلپس به حدود ۱۶ سال پیش باز می‌گردد، او که تنها ۱۵ سال داشت، به عنوان نماینده‌ی امریکا در شنای ۲۰۰ متر پروانه، به مسابقات المپیک ۲۰۰۰ سیدنی اعزام شد. او پس از صعود از مراحل مقدماتی و نیمه نهایی، در مرحله‌ی پایانی مقام پنجم المپیک را به دست آورد. این آغاز افسانه‌ ای بود که تا به امروز ادامه داشت.

در المپیک ۲۰۰۴ آتن، او ۱۹ ساله بود. ۶ مدال طلا و دو مدال برنز، شکستن سه رکورد المپیک در شنای ۱۰۰ و ۲۰۰ پروانه و ۲۰۰ متر مختلط، دو رکورد جهانی ۴۰۰ متر پروانه و ۴ در ۱۰۰ متر مختلط و دو رکورد امریکای شمالی ۲۰۰ متر آزاد و ۴ در ۲۰۰ متر آزاد دستاورد نابغه‌ی شنای جهان در یونان بود.

المپیک ۲۰۰۸ پکن اما داستان متفاوتی داشت. موفق‌ترین المپیک مایکل فلپس در کشور چین رقم خورد. جایی که او در ۸ رشته در المپیک حضور یافت طلای همه‌ی هشت رشته را به دست آورد. این اولین بار در تاریخ بود که یک نفر در المپیک ۸ مدال طلا کسب می کرد. او در این مسابقات ۷ رکورد جهانی در رشته‌های ۲۰۰ و ۴۰۰ متر مختلط، ۲۰۰ متر آزاد، ۲۰۰ متر پروانه، ۴ در ۱۰۰ و ۲۰۰ متر آزاد و ۴ در ۱۰۰ متر مختلط و رکورد المپیک ۱۰۰ متر پروانه را شکست.

المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز روزهای خوشی را برای شناگر افسانه‌ای جهان، به ارمغان آورد. ۴ مدال طلا و ۲ مدال نقره حاصل تلاش او در این مسابقات بود.مایکل فلپس پس از پایان این مسابقات نیز قصد خداحافظی از مسابقات حرفه‌ای را داشت، اما بعدها نظرش تغییر کرد یا به عبارتی بهتر تغییر داده شد و او به المپیک ریو نیز آمد.

مثل المپیک لندن، پیش از آغاز مسابقات خیال هواداران امریکایی از داشتن چندین طلا راحت بود. مایکل فلپس در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز مانند دوره‌های قبل خوش درخشید و ۴ مدال طلا و یک نقره کسب کرد.

مایکل فلپس - Michael Phelps

این‌ها تنها قهرمانی‌های المپیک مایکل فلپس است، اگر بخواهم قهرمانی‌های او در مسابقات جهانی و بین‌المللی را نیز بنویسم که…

شاید یکی از خوش شانسی‌های ما هم‌زمانی با این چنین قهرمانی است، کسی به معنای واقعی اسطوره‌ است و صدها سال دیگر افسانه‌‌ای واقعی خواهد بود که همه‌ی مردم جهان تعریفش می‌کنند و به او افتخار خواهند کرد.

ویدیو، تصاویر، فهرست مدال‌ها و متن صحبت های مایکل فلپس از وبسایت رسمی المپیک ۲۰۱۶ ریو، نقل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید