۲۱ سال از انتشار اولین نسخه مرورگر مایکروسافت اینترنت اکسپلورر گذشت

You are currently viewing ۲۱ سال از انتشار اولین نسخه مرورگر مایکروسافت اینترنت اکسپلورر گذشت

اینترنت اکسپلورر 1اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) مرورگر مشهور و قدیمی مایکروسافت ۲۱ ساله شد. اولین نرم افزار مرورگر غول فناوری جهان در ۱۶ آگوست سال ۱۹۹۵ میلادی منتشر شد.

اینترنت اکسپلورر ۱ اولین بار به عنوان بخشی از Internet Jumpstart Kit در به روزرسانی Microsoft Plus برای سیستم عامل ویندوز ۹۵ منتشر شد. جالب است بدانید در آن زمان، یک تیم شش نفره مسئولیت طراحی و توسعه این مرورگر را در مایکروسافت به عهده داشتند. تیمی که در سال‌های بعد به سرعت گسترش یافت.

اینترنت اکسپلورر ۱۱ آخرین نسخه‌ی اولین مرورگر شرکت مایکروسافت است که هرچند در آخرین سیستم عامل این شرکت، ویندوز ۱۰ وجود دارد، اما مرورگر پیش‌فرض نیست و جای خود را به مرورگر جدید مایکروسافت Edge داده است.

لوگوهای اینترنت اکسپلورر
سیر تغییرات لوگوهای نسخه‌های مختلف اینترنت اکسپلورر

مایکروسافت Edge جانشین اینترنت اکسپلورر

شکست اکسپلورر در مقابل مرورگرهای رقیب، گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت را بر آن داشت تا با توسعهِ یک مرورگر جدید، شروعی  نو را تجربه کنند. استفاده از موتور مرورگر جدید، سریع و به‌روز در Edge، همراه با قابلیت استفاده از افزونه‌ها، این مرورگر را به رقیبی قدرتمند برای کروم و فایرفاکس تبدیل کرده است. توانمندی‌هایی که اکسپلورر از آن‌ها برخوردار نبود.

هرچند مایکروسافت دیگر نسخه‌ی جدیدی از اینترنت اکسپلورر را منتشر نخواهد کرد، اما همچنان وصله‌های امنیتی این مرورگر کهن سال منتشر خواهد شد. به این ترتیب کاربرانی که هنوز از این مرورگر استفاده می‌کنند، فرصت بیشتری برای مهاجرت به مرورگر دیگری خواهند داشت.

کاملاً واضح است که در سال‌های اخیر این مرورگر با کاهش شدید کاربران مواجه شده است. در حال حاضر کروم با سهم بیش از ۵۰ درصدی، صدرنشین جدول محبوبیت مرورگرهاست.

تصویر: نمایش سایت ویکی‌پدیا با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر ۱ در مایکروسافت ویندوز ۹۵٫

منبع: ای پی بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید