سومین مدال طلای ایران؛ خون روس ها هم حریف حسن یزدانی نشد

You are currently viewing سومین مدال طلای ایران؛ خون روس ها هم حریف حسن یزدانی نشد

حسن یزدانی کشتی گیر شایسته‌ی کشورمان در فینال مسابقات وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک ۲۰۱۶ ریو، با غلبه بر نماینده‌ی روسیه مدال طلا را به گردن آویخت.

آزاد کار جوان کشورمان، پس از استراحت در دور اول، در دور دوم به مصاف آسناگه كاستلي، نماینده‌ی کشور هائیتی رفت؛ یزدانی با ارائه یک کشتی زیبا و دیدنی، اولین حریفش را با نتیجه‌ی ۱۰ بر صفر شکست داد و به دور بعد راه یافت.

در مرحله‌ی بعد، حسن یزدانی در مقابل سنور دميرتاش از ترکیه قرار گرفت که این کشتی را هم به آسانی و با نتیجه‌ی ۷ بر صفر با پیروزی پشت سر گذاشت و به نیمه نهایی راه یافت.

حریف او در مرحله‌ی نیمه نهایی گليم جان يوزربايف از کشور قزاقستان بود. قدرت نمایی یزدانی در مسابقات المپیک، در این مسابقه هم ادامه داشت و با پیروزی ۱۰ بر صفر، جواز حضور در دیدار پایانی را کسب کرد. حریف یزدانی در دیداد پایانی انور گدويف روس بود. کسی در مراحل قبل جوردن باروز امریکایی، قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن و بخت اصلی قهرمانی را شکست داده بود.

پیروزی‌های مقتدرانه و برق آسای یزدانی به حدی شگفت انگیز بود که فدراسیون جهانی کشتی، فیلا نیز در توییتر رسمیش به آن اشاره کرد.

توییت فیلا درباره حسن یزدانی

دیدار فینال وزن ۷۴ کیلوگرم اما داستان متفاوتی داشت. مصدومیت و خونریزی مداوم کشتی گیر روس، تا حدودی از تب و تاب مسابقه کاسته بود. در سه دقیقه اول، نماینده‌ی روسیه با نتیجه‌ی ۶ بر صفر پیش افتاد. وقفه‌های مداوم و قطع جریان مسابقه به دلیل خونریزی انور گدويف، کار را تا حدودی برای یزدانی سخت کرده بود. این اما پایان راه نبود و کشتی گیر قدرتمند کشورمان در سه دقیقه دوم، با ارائه یک کشتی زیبا، تهاجمی و جذاب، تا آخرین لحظه مبارزه کرد و توانست ۶ امتیاز از دست رفته را جبران کند.

به این ترتیب، حسن یزدانی به رغم تساوی ۶ بر ۶ با حریف خود، به دلیل کسب امتیاز آخر، پیروز شد و مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را بر گردن آویخت.

حسن یزدانی طلسم ۱۶ ساله‌ی مدال طلای کشتی آزاد را شکست

۱۶ سال پیش درالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی، علیرضا دبیر آخرین مدال طلای کشتی آزاد ایران را کسب کرد. پس از آن و در المپیک‌های آتن، پکن و لندن هیچ‌یک از آزاد کاران ایرانی موفق به کسب مدال طلا نشدند. حالا اما پس از ۱۶ سال، حسن یزدانی بار دیگر یک مدال طلای المپیک برای کشورمان کسب کرد و پرچم ایران را بر بام کشتی جهان به اهتزار در آورد.

پیش از حسن یزدانی، حسن رحیمی هم در وزن ۵۷ کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز المپیک شده بود. با کسب این دو مدال، کاروان المپیک ایران با کسب ۳ طلا و ۴ برنز، مجموعاً ۷ مدال، فعلاً در رده‌ی ۲۵ مسابقات المپیک قرار گرفته است. پیش از این کیانوش رستمی و سهراب مرادی نیز دو مدال طلای دیگر برای کشورمان کسب کرده بودند.

در حال حاضر ایالات متحده با ۳۸، بریتانیا با ۲۴ و چین با ۲۲ مدال طلا صدرنشین مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید