درخت کاج ۱۰۷۵ ساله روی تپه ای در شمال یونان پیدا شد

You are currently viewing درخت کاج ۱۰۷۵ ساله روی تپه ای در شمال یونان پیدا شد

درخت کاج کهن سالمحققان دانشگاه استکهلم، درخت کاجی از نژاد کاج بوسنیایی را در مناطق شمالی کشور یونان یافته‌اند که بیش از ۱۰۷۵ سال سن دارد و هنوز زنده است. با توجه به محل یافت درخت، محققانی که این درخت را پیدا کرده‌اند، آن را آدونیس، نماد تجدید حیات طبیعت در یونان باستان نامیده‌اند.

سن این درخت کاج که از نژاد Pinus heldreichii یا کاج بوسنیایی است، با استفاده از روش گاه‌شماری درخت، تخمین زده شده است. گاه‌شماری درخت، روشی برای دوران شناسی و مطالعه‌ی سن درخت با استفاده از حلقه‌های موجود در چوب تنه‌ی درخت است.

محققانی از دانشگاه استکهلم، دانشگاه مانتز آلمان و دانشگاه آریزونای امریکا، با نمونه برداری از تنه‌ی این درخت، سن آن را تخمین زده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این درخت، سنی بیش از ۱۰۰۰ سال دارد.

حلقه‌های درخت کاج کهن سال، ابزاری برای بررسی آب و هوا

محققان امیدوارند با استفاده از حلقه‌های سالانه این درخت و سایر درخت‌های قدیمی که بر زمین افتاده‌اند، به اطلاعات خوبی درباره‌ی وضعیت آب و هوایی هزار سال گذشته دست یابند.

واقعاً قابل توجه است که این ارگانیسم بزرگ، پیچیده و مهم در جنین شرایط محیطی نامساعد، در سرزمینی که بیش از ۳۰۰۰ سال تمدن دارد زنده مانده است.
پل کراسیک، سرپرست گروه پیدا کننده درخت

هرچند درختانی با سن بالاتر از این درخت کاج در اروپا وجود دارد، اما این درخت با سن بیش از ۱۰۰۰ سال و قرار گرفتن در بالای یک تپه، آن هم در کشوری که در هزار سال اخیر جنگ‌های بسیاری را به خود دیده است، قابل توجه است. درختی که یکی از پیرترین درختان جهان به شمار می‌رود.

من واقعاً متأثر شده‌ام. این درخت در مرکز تمدن غرب  واقع شده و تاریخ بشریت آن را در بر گرفته است؛ امپراتوری‌هایی مثل بیزانس و عثمانی و مردمی که در اطراف آن زندگی می‌کنند. چیزهای زیادی وجود داشته که می‌توانستند آن را از بین ببرند. خوشبختانه این جنگل برای ۱۰۰۰ سال کاملاً دست نخورده باقی ماند است.
پل کراسیک

تخمین زده می‌شود آدونیس در سال ۹۴۱ میلادی، همزمان با اوج دوران امپراتوری بیزانس کاشته شده باشد. در این هزار سالی که از عمر این درخت گذشته اتفاقات بسیاری در دنیا افتاده است.

در سال ۱۰۴۱ میلادی، آدونیس ۱۰۰ ساله بوده است. در چین کتابی درباره‌ی باروت منتشر شده و شخصی به نام مکبث در اسکاتلند تاجگذاری کرده است.

در سال ۱۱۹۱، آدونیس ۲۵۰ ساله بوده است. دانشگاه‌های آکسفورد و پاریس بنا نهاده شده‌اند. صلاح الدین ایوبی سومین جنگ صلیبی را آغاز کرده است.

در سال ۱۴۴۱، آدونیس ۵۰۰ ساله بوده است. امپراتوری عثمانی یونان را فتح می‌کند. بسیاری از دنشمندان یونانی به اروپا فرار می‌کنند. در سوئد اولین جلسه‌ی مجلس تشکیل می‌شود و یوهان گوتنبرگ اولین مراحا چاپ را آماده می‌کند.

در سال ۱۶۹۱، آدونیس ۷۵۰ ساله بوده است. اسحاق نیوتون قوانین حرکت را تدوین کرده است. بستنی، چای و قهوه برای اولین بار به اروپا معرفی شده است.

در سال ۱۹۴۱، آدونیس ۱۰۰۰ ساله شده است. جنگ جهانی دوم آغاز شده و یونان توسط متحدین اشغال شده است.

منبع: Stockholm University

دیدگاهتان را بنویسید