بازیابی سریع تر پس از خروج از کما با استفاده از امواج کم شدت فراصوت

You are currently viewing بازیابی سریع تر پس از خروج از کما با استفاده از امواج کم شدت فراصوت

پزشکان دانشگاه کالیفرنیای امریکا در حال بررسی و آزمایش روشی هستند که با استفاده از اواج کم شدت فراصوت روند بازیابی مغز بیماران خارج شده از کما را تسریع کنند.

هرچند اقدامات پزشکی لازم و همچنین پیش بینی زملن خروج بیماران از کما، برخی از مشکلات جدی پزشکان است، اما بازیابی بیماران خارج شده از کما نیز مشکل کوچکی نیست و ممکن است به آسیب‌های شدید مغزی منجر شود. گاهی بازیابی بیماران تا سال‌ها به طول می‌انجامد و رفع مشکلات ناشی از کما، نیاز به درمان‌های دراز مدت دارد.

یک تیم پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، با ابداع روشی جدید، از امواج کم شدت فراصوت برای ایجاد یک آغاز جهش در فرآیند بازیابی مغر استفاده کرده است. هرچند این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما نتایج حاصل از آزمایش آن روی مغز یک بیمار قابل توجه بوده است.

آغاز جهش، روشی برای رهایی از اثرات کما

بیمار تحت درمان با این روش فردی ۲۵ ساله بوده که به تازگی از کما خارج شده است. بر اثر عوارض ناشی از کما، بیمار مشکلاتی در سطح هوشیاری، تعامل با محیط، درک گفتار و برقراری ارتباط داشته است. پزشکان با استفاده از امواج فراصوت، سلول‌های عصبی تالاموس مغز بیمار را برانگیخته کرده‌ و در واقع جهش را اغاز کرده‌اند. تنها چند روز پس از انجام این روش درمانی، بیمار کاملاً بیدار است، به صحبت‌ها پاسخ می‌دهد و به طور فعال با محیط اطرافش در ارتباط است.

مارتین مونتی، استادیار روانشناسی و جراحی مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا این تغییرات را قابل توجه دانسته و افزوده اغلب اوقات می‌توان از روش آغاز جهش برای بازگشت سلول‌های عصبی به عملکرد عادیشان استفاده کرد.

پیشرفت این روش و نیز استفاده بیشتر از آن در بیمارهای دیگر، ممکن است به تولید دستگاهی منجر شود که با قیمتی پایین به بهبود بیماران خارج شده از کما کمک کند.

منبع: UCLA

دیدگاهتان را بنویسید