افزایش سه برابری سرعت با فناوری جدید وای-فای MegaMIMO

You are currently viewing افزایش سه برابری سرعت با فناوری جدید وای-فای MegaMIMO

گروهی از پژوهشگران آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی* (CSAIL) مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) امریکا، موفق به ساخت نوع جدیدی از فناوری وای-فای به نام MegaMIMO شده‌اند که سرعتش سه برابر و محدوده‌ی پوشش آن دو برابر فناوری وای-فای فعلی است.

MegaMIMO 2.0 مشکل اصلی فناوری وای-فای یعنی کاهش سرعت با افزایش تعداد کاربران را حل کرده است. فناوری MIMO که مخفف عبارت Multiple-Input and Multiple-Output است، یک فناوری انتشار امواج است که هم گیرنده و هم فرستنده، در سامانه‌های مخابراتی از چند آنتن استفاده می‌کنند.

در فناوری معمول وای-فای، هرچه تعداد کاربران متصل به شبکه افزیش پیدا کند، میزان سرعت اختصاص یافته به آن‌ها کاهش می‌باید. همین موضوع یکی از مشکلات اساسی فناوری فعلی وای-فای است.

MegaMIMO نسل جدید فناوری بی سیم

فناوری MegaMIMO به صورت معمول در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. به این صورت که این گوشی‌های سیگنال‌های رادیویی و داده‌های مختلف را از منابع مختلف دریافت و ارسال می‌کنند. همین موضوع ایده‌ی اولیه پژوهشگران MIT برای ساخت MegaMIMO 2.0 بوده است.

MegaMIMO

بر همین اساس، پژوهشگران یک الگوریتم راینه‌ای طراحی کرده‌اند که اکسس پونت اجازه می‌دهد مشابه گوشی‌های هوشمند، اطلاعات را در طیف‌های رادیویی مختلف ارسال و دریافت کند. در این حالت نه تنها آنتن‌های اکسس پوینت به طور همزمان با گیرنده‌های مختلف کار می‌کنند، بلکه اکسس پوینت‌های مختلف نیز می‌توانند به صورت همزمان و بدون ایجاد اختلال برای یکدیگر در دسترس باشند.

این فناوری نگاه بسیاری از پژوهشگران دانشگاه‌های دیگر را نیز به خود جلب کرده است، به عنوان مثال، ساچین کتی (Sachin Katti)، استادیار مهندسی برق و علوم رایانه در دانشگاه استنفورد، که در این پروژه شرکت نداشته است، آن را یک فناوری با پتانسیل بالا توصیف کرده است.

این پروژه یک راهکار کاملاً جدید برای ارائه وای-فای دردانشگاه‌ها و شرکت‌هاست، در حالی که روش فعلی اغلب کُند و ناپایدار است. این فناوری پتانسیل ارائه اتصالی با ظرفیت بالا را به هر کاربر دارد.
ساچین کتی

MIT در نظر دارد هرچه زودتر این فناوری را تجاری سازی کند و اکسس پوینت‌های مبتنی برMegaMIMO  را در دسترس عموم قرار دهد.

منبع: MIT CSAIL

* Computer Science and Artificial Intelligence Lab

دیدگاهتان را بنویسید