تصاویری شگفت انگیز از ساختار میکروسکوپی اشک انسان

You are currently viewing تصاویری شگفت انگیز از ساختار میکروسکوپی اشک انسان

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اشک هایتان در سطح میکروسکوپی چه شکلی هستند؟ و آیا تفاوتی میان اشک‌های ناشی از غم و اشک‌های ناشی از خُرد کردن پیاز وجود دارد؟ این سؤالی است که یک عکاس هلندی به نام مائوریس میکرس (Maurice Mikkers) از خودش پرسیده و به دنبال جواب آن رفته است.

مائوریس میکرس، برای رسیدن به جواب از روش جالبی استفاده کرده است. او اشک‌های چند نفر از دوستان قدیمیش در شرایط مختلف را جمع آوری کرده و از آن‌ها عکس گرفته است. نمونه‌ اشک‌های ناشی از خُرد کردن پیاز، خوردن فلفل قرمز، نگاه کردن به یک پنکه و اشک‌های مربوط به غم و شادی، توسط او  جمع آوری شده و پس از آن، تصاویر قطرات اشک، زیر میکروسکوپ ثبت شده است.

ابتدا اشک‌ها را به کمک یک میکروپیپت از اطراف چشم بر می‌دارید. پس از اینکه اشک‌ها را برداشتید، با ساختن چند قطره‌ی کوچک (۲ تا ۴ میلی متری) روی اسلاید میکروسکوپ می‌گذارید. پس از این مرحله، کمی زمان نیاز است تا ساختار نمکی اشک‌ها ته نشین و سپس بلوری شود. پس از اینکه اشک‌ها متبلور شدند، امکان عکس گرفتن و مقایسه‌ی آن‌ها وجود دارد.
مائوریس میکرس، عکاس هلندی

نتایج به دست آمده توسط مائوریس میکرس را ادامه می‌بینید. تصاویری خاص و زیبا که متفاوت از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

[metaslider id=2361]

تصاویر میکروسکوپی اشک در حالات مختلف

اشک، همان قطره آب شوری که در شرایط مختلفی مثل ناراحتی، خوشحالی و حتی زمان خُرد کردن پیاز از چشمان ما جاری می‌شود، برای خودش داستانی دارد. محلولی از چربی، آنتی بادی و آنزیم‌هایی که در آب نمک حل شده است و جاری شدنش گاه نشان دهنده‌ی احساسات ماست و گاه دردهایی می‌کشیم. نکته‌ی جالب این تصاویر تفاوت ساختار فیزیکی اشک‌ها با هم است و همانطور که می بینید، اشک ناشی از اتفاقات مختلف، خصوصیات ظاهری متفاوتی نیز دارد. شکل‌هایی که به دانه‌های بلوری برف شباهت بسیاری دارد.

پس بار دیگر که از ناراحتی گریه کردید، این کریستال‌های زیبا را به خاطر بیاورید و سعی کنید این قطرات خارق العاده را هدر ندهید…

منبع: Sciencealert

دیدگاهتان را بنویسید