مایکروسافت ویندوز صدرنشین بی رقیب بازار سیستم عامل های دسکتاپ

You are currently viewing مایکروسافت ویندوز صدرنشین بی رقیب بازار سیستم عامل های دسکتاپ

سیستم عامل مایکروسافت ویندوز هنوز هم با اختلاف بسیاری محبوب‌ترین سیستم عامل رایانه‌های دسکتاپ است و با بیش از ۹۰ درصد سهم از بازار رایانه‌های دستکاپ به یکه تازی‌اش ادامه می‌دهد.

بنا بر آخرین آمار منتشر شده توسط وبسایت Net Market Share، در ماه آگوست میلادی سیستم عامل مایکروسافت ویندوز با ۹۰٫۵۲ درصد صدرنشین است و دو سیستم عامل مک و لینوکس به ترتیب با ۷٫۳۷ و ۲٫۱۱ درصد در تعقیب آن هستند. ویندوز نسبت به ماه قبلی میلادی ۰٫۷۳ درصد رشد داشته است و مک و لینوکس به ترتیب ۰٫۵ و ۰٫۲ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.

آمار سیستم عامل های دسکتاپ

در سال ۲۰۱۶ میلادی، سیستم عامل ویندوز با افت نسبی کاربران مواجه شده بوده است و در بدترین آمار، در ماه آپریل ۸۸٫۷۷ درصد از بازار را در اختیار داشته است. در ماه آپریل سیستم عامل مک محصول شرکت اپل با ۹٫۵۷ درصد، بیشترین آمار در ۱۲ ماه گذشته را به دست آورده است.

در سوی دیگر نیز سیستم عامل لینوکس پس از ۱۱ ماه رشدی منفی را تجربه کرد و سهمش از ۲٫۳۳ درصد در ماه جولای (دو ماه قبل) به ۲٫۱۱ در ماه آگوست (ماه قبل) کاهش یافته است.

آمار سیستم عامل های دسکتاپ

مایکروسافت ویندوز و رقابت با مک و لینوکس

هرچند در سال‌های اخیر با ورود تبلت‌ها، گوشی‌ها وساعت‌های هوشمند به بازار فناوری، شاهد کاهش سهم رایانه‌ها و به تبع آن سیستم عامل‌های دسکتاپ در بازار و افزایش سهم سیستم عامل‌های همراه نظیر اندروید و آی او اس بوده‌ایم، اما هنوز هم رقابت در این بازار ادامه دارد و هیچ یک از طرفین قصد ترک میدان را ندارند.

سال‌ها پیش با ورود سیستم عامل متن باز لینوکس و حمایت بسیاری از اهالی فناوری از آن، لینوکس به تهدیدی برای ویندوز تبدیل شده بود و مایکروسافت تلاش‌های زیادی برای از میدان به در کردن رقیب انجام داد. حالا اما با ورود ویندوز ۱۰ به بازار و به روز رسانی‌های مداوم آن، تثبیت سهم دو درصدی از بازار اتفاقی خوب و قابل توجه برای لینوکس دوستان است. در این سال‌ها اپل با برنامه ریزی‌های خوب و پیشرفت مداوم، توانسته جایگاه لینوکس را تصاحب کند و به رقیب اصلی ویندوز تبدیل شود.

جالب اینجاست در سال گذشته و پس از ورود ویندوز ۱۰ به بازار، مایکروسافت رفتار ملایم‌تری با رقبا در پیش گرفته و با متن باز کردن مایکروسافت PowerShell و نیز ارائه پروژه اوبونتو بر ویندوز ۱۰ به حمایت از رقبا نیز پرداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید