استفاده از خون انسان و لیزر برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان

You are currently viewing استفاده از خون انسان و لیزر برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان

پژوهشگران دانشگاه میشیگان، یک تکنیک جدید برای مشاهده ساختار و فعالیت سلول‌های بدن در مقیاس مولکولی با استفاده از نور لیزر و خون انسان را با موفقیت آزمایش کردند.

زمای که این تیم پژوهشی یک پرتو لیزر را به یک حفره کوچک از خون انسان تاباندند، دریافتند که به کمک خون می‌توانند نور لیزر را پردازش و استفاده کنند. این پژوهشگران توانستند با با تقویت پرتو لیزر، تغییرات در فعالیت سلول را برای مشاهده تشدید کنند و یا از آن برای کاهش اختلالات موجود در پس زمینه تابش پرتو استفاده کنند. این روش پیش از این نیز استفاده می‌شد، اما روش‌های موجود که از ترکیب نور مرئی و یا مادون قرمز با خون استفاده می‌کنند، دقت پایینی دارند و برای بررسی‌های دقیق قابل استفاده نیستند.

لیزر، خون و درمان مؤثرتر سرطان

این تکنیک لیزری که خون انسان نقش کلیدی در توسعه آن دارد، در پزشکی کاربرد وسیعی دارد و از آن می‌توان در تصویربرداری‌های بالینی، نظارت بر فعالیت تومورها و سایر ساختارهای سلولی، تست اعتیاد و نظارت بر تغییرات و واکنش‌های سلول‌ها به داروهای جدید دارد.

این اولین باری نیست که از مواد بیولوژیکی برای تولید لیزر استفاده می‌شود. پژوهشگران دانشگاه هارواد در سال ۲۰۱۱ از پروتئین و بافت کلیه برای تولید لیزر استفاده کرده بودند. پژوهشگران دانشگاه میشیگان نیز پیش‌تر روی کلروفیل و ژلاتین نیز کار کرده بوده‌اند.  به هر حال این روش جدید، کاربرد بسیاری برای پزشکان دارد، چراکه دقت بررسی و ردیابی تغییرات سلول‌ها و بافت‌های بدن را افزایش می‌دهد. همچنین جراحان می‌توانند از این روش برای یافتن و خارج کردن آخرین سلول‌های بازمنده سرطانی استفاده کنند.

منبع: دانشگاه میشیگان

دیدگاهتان را بنویسید