استفاده از آزمایش خون در کودکی برای پیش‌بینی اختلال دوقطبی در بزرگسالی

You are currently viewing استفاده از آزمایش خون در کودکی برای پیش‌بینی اختلال دوقطبی در بزرگسالی

گروهی از محققان دانشگاه کمبریج در پژوهشی که بیش از ۱۳ سال به طول انجامیده است، به احتمال ارتباط بین اختلال دوقطبی و یکی از نشانگرهای خاص خون دست یافته اند.

این گروه تحقیقاتشان را روی گروهی کودک ۹ ساله آغاز کردند. اساس این تحقیق بررسی ارتباط میان بودن ماده‌ی ضد عفونت اینترلوکین-۶ (IL-6)، پروتئین سی ری‌اکتیو (C-reactive)، آسم و اگزما در بدن بیمار با اختلال روانی Hypomania در سنین بالاتر بوده است. این تحقیق که از ۹ سالگی افراد آغاز شده است تا سن ۲۲ سالگی آن‌ها ادامه داشته است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد سطوح بالای IL-6 در دوران کودکی، نشان دهنده‌ی علائم اختلال روانی مانند افسردگی و روان پریشی است، علائمی که می‌تواند فرد را به سمت بیماری اختلال دوقطبی سوق دهد.

سطح بالای IL-6 عامل مؤثر بر بروز اختلال دوقطبی

بر اساس مقاله‌ی منتشر شده‌ی این تحقیق، کسانی که در سن ۹ سالگی سطح IL-6 آن‌ها در یک سوم بالاتر نسبت به بقیه قرار داشته است، خطر ابتلا به علائم اختلالات روانی در سن ۲۲ سالگی برای آن‌ها بیشتر از بقیه‌ی افراد مورد بررسی بوده است. ارتباط میان این دو زمانی که عواملی نظیر جنسیت، نژاد و موقعیت اجتماعی و اقتصادی افراد نیز در نظر گرفته می‌شود، قوی‌تر می شود. از طرفی دیگر برای افراد با سطح IL-6 یکسان، هیچ ارتباطی میان اگزما، آسم و پروتئین سی ری‌اکیتو با اختلالات روانی وجود نداشته است.

IL-6 یکی از اینترلوکین‌های بدن است که توسط گلبول سفید بدن ترشح می‌شود و نقش مهمی در ایمنی بدن دارد. گلبول‌های سفید بدن به صورت طبیعی IL-6 در زمان انجام ورزش‌های هوازی، تب، عفونت و آسیب‌های دیگر ترشح می‌کنند. این ماده‌ی شیمیایی قادر به تغییر کارکرد مغز نیز هست. به طور خاص، ناحیه‌ی Subgenual Cingulate مغز که مسئول کنترل اضطراب، حافظه، خلق و خو، خواب و اعتماد بنفس است را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمان این ناحیه‌ی مغز می‌تواند کمک مؤثری برای درمان اختلال دوقطبی و کاهش عوارض آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید