به بهانه روز ملی سینما ؛ نگاهی کوتاه به جهانی شدن فیلم‌های ایرانی

You are currently viewing به بهانه روز ملی سینما ؛ نگاهی کوتاه به جهانی شدن فیلم‌های ایرانی

برای توصیف امروز تنها یک عبارت کافی است، ۲۱ شهریور روز ملی سینما . روزی که یک بار دیگر نام سینما بر سر زبان‌ها می‌افتد، جشن روز ملی سینما برگزار می‌شود و البته نرخ بلیط سینماها نیم بها می‌شود. اما این‌ها خواسته‌ی کسی مثل من نیست. خواسته‌ی کسی مثل من که کارشناس مباحث سینمایی نیست و فقط یک تماشاچی عادی است، پیشرفت و شکوفایی سینما و ارائه فیلم‌های قوی و جذاب برای مخاطب، در کنار کسب جوایز معتبر در جشنواره‌های بین‌المللی و افتاخار آفرینی برای ایران است. اتفاقی که البته در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است.

دختر لر (جعفر و گلنار)از سال ۱۳۱۲ که اردشیر ایرانی در شهر بمبئی هند، فیلم دختر لر یا همان جعفر و گلنار، اولین فیلم ناطق ایران را به زبان پارسی ساخت، صنعتی در ایران شکوفا شد که روز به روز پیشرفت کرد و پس از ۹۰ سال و اندی، حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد. البته اولین فیلم تاریخ سینمای ایران آبی و رابی نام داشت و اوانس اوگانیانس کارگردان این فیلم صامت بود.

عزت‌اله انتظامی، برنده اولین جایزه بین‌المللی سنمای ایران

در این سال‌ها هنرمندان ایرانی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و با فیلم‌های ایرانی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. سینمای ایران بیش از ۴۰ سال برای کسب اولین جایزه‌ی جهانی بازیگری‌اش صبر کرد. در سال ۱۳۵۰، استاد عزت‌اله انتظامی برای بازی در فیلم گاو، ساخته‌‌ی داریوش مهرجویی، جایزه‌ی بهترین بازیگر را از جشنواره شیکاگو دریافت کرد.

سال ۱۳۵۳ فیلم طبیعت بی‌جان ساخته‌ی سهراب شهید ثالث، خرس نقره‌ای جشنواره‌ی برلین را کسب کرد و روند جهانی شدن سینمای ایران را ادامه داد. پس از این فیلم، هنرمندان سینمای ایران، جوایز بسیاری را در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کردند.

کسب جایزه‌ی برترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب و اسکار توسط جدایی نادر از سیمین، ساخته‌ی اصغر فرهادی را می‌توان یکی از نقاط اوج سینمای ایران دانست، اصغر فرهادی البته در سال جاری نیز با فیلم فروشنده، که به تازگی اکرانش در ایران آغاز شده، توانست جایزه‌ی جشنواره‌ی فیلم کن را هم تصاحب کند و شهاب حسینی نیز برای بازی در همین فیلم نخل طلایی بهترین بازیگر این جشنواره را به دست آورد.

فیلم فروشنده

این‌ها فقط نگاهی کوتاه به دستاوردهای جهانی سینمای ایران بود. این راه، راهی است که سال‌هاست آغاز شده و روز به روز و گام به گام به سوی اعتلا پیش می‌رود.

در پایان به عنوان عضو کوچکی از وبلاگستان پارسی، روز ملی سینما را به همه‌ی سینماگران ایرانی تبریک می‌گویم و ساخت فیلم‌های عالی و کسب افتخارات بیشتر را برای سینمای ایران آرزو می‌کنم…

 

دیدگاهتان را بنویسید