تنها ۲۸ وبسایت تحت دامنه رسمی کشور کره شمالی .KP وجود دارد

You are currently viewing تنها ۲۸ وبسایت تحت دامنه رسمی کشور کره شمالی .KP وجود دارد

کره شمالی، نام این کشور چه چیزی را به یاد شما می‌آورد؟ حکومت کمونیستی، جنگ دو کره، آزمایش اتمی و یا مقبره‌ی جومونگ؟ مطمئناً سایت‌های متعدد اینترنتی یکی از نمادهای کره شمالی نیست! در واقع وضعیت اینترنت در کشوری که در حال حاضر منزوی‌ترین نقطه‌ی دنیا محسوب می‌شود، سوالی است که جواب‌های چندانی برای آن وجود ندارد. حتی این که این کشور چند وبسایت اینترنتی دارد هم تا همین چند روز پیش سوالی بی جواب محسوب می‌شد.

یک نقص امنیتی و درز اطلاعات وبسایت‌های کره شمالی

دو روز پیش، به صورت تصادفی سامانه نام دامنه (DNS) سطح بالای کره شمالی دچار نقص شد و به سایر سرورهای DNS اجازه‌ی بررسی محتوایش را داد. بررسی محتوایی که پرده از تعداد وبسایت‌های این کشور کمونیستی برداشت. این که تعداد وبسایت‌های کره شمالی کم باشد، موضوعی نیست که کسی انتظارش را نداشته باید، اما چندان هم باور کردنی نیست که کشور کره شمالی، تنها ۲۸ وبسایت تحت نامه دامنه‌ی رسمی این کشور، «.KP» داشته باشد.

این نقص امنیتی توسط مت برایانت، مهندس امنیت، کشف شد و اطلاعات آن روی وبسایت GitHub بارگذاری شده است. به گفته‌ی مت برایانت، تا زمان انتشار این اسامی توسط او، هنوز هم مشکل DNS سطح بالای کره شمالی حل نشده بوده و اطلاعات همچنان در دسترس باقی مانده‌اند.

به طور معمول، اطلاعاتی از این دست، تنها برای ثبت کنندگان سطح بالای دامنه در دسترس است و به جز شرکت‌های ثبت نامه دامنه و نیز ارگان‌های دولتی کشورها، کسی به این اطلاعات دسترسی ندارد.

به عنوان یک مقایسه‌ی کوچک؛ بر اساس آمار منتشر شده در دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا، کشور کره شمالی بیش از ۲۸ میلیون نفر جمعیت دارد، یعنی چیزی حدود یک سوم جمعیت ایران. این در حالی است که در ایران بیش از ۸۰۰ هزار دامنه با پسوند «.IR» ثبت شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید