مشاهده نورانی ترین ابرماه ۶۸ سال اخیر؛ امشب در آسمان زمین

You are currently viewing مشاهده نورانی ترین ابرماه ۶۸ سال اخیر؛ امشب در آسمان زمین

اگر از علاقه مندان به نجوم و فضاشناسی باشید، مطمئناً با پدیده موسوم به ابرماه (SuperMoon) آشنا هستید، اتفاقی که امشب، آغاز روز دوشنبه ۲۴ آبان مصادف با ۱۴ نوامبر میلادی و ۱۴ صفر قمری، در آسمان زمین قابل رویت است. اگر هم چندان پیگیر علوم ماه و ستارگان نیستید، دیدن ماه در آسمان امشب برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

درخشان‌ترین ابرماه ۶۸ سال اخیر

پدیده ابرماه یا ماه افروختگی، زمان رخ می‌دهد که ماه در نزدیک‌ترین فاصله با کره زمین قرار می‌گیرد و بیشترین نور و درخشندگی را در آسمان زمین دارد. این پدیده هر ۴۱۲ روز یکبار برای ماه روی می‌دهد و ماه به نزدیک‌ترین نقطه ی مدارش به زمین می‌رسد، اما نکته‌ی متفاوت ابرماه امشب، کامل بودن ماه در آسمان است، اتفاقی که باعث خواهد شد ماه ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد نورانی‌تر به نظر برسد. ابرماهی که امشب در آسمان قابل مشاهده است، نورانی ترین حالت ماه در ۶۸ سال اخیر است و تنها با پدیده‌ی روی داده در سال ۱۹۴۸ میلادی قابل مقایسه است.

به دلیل مدار بیضی شکل گردش ماه به دور زمین، فاصله‌ی ماه تا زمین در زمان‌های مختلفف متفاوت است و هرچه ماه به زمین نزدیک‌تر باشد، میزان نور، درخشندگی و اندازه‌ی مشاهده شده‌ی آن در سطح بیشتر است. پدیده ابر ماه نیز ناشی از همین موضوع است و در این حالت، ماه در نزدیک‌ترین فاصله‌ی ممکن با زمین قرار دارد و بیش از هر زمان دیگری نورانی است.

شاید بد نباشد امشب به فضای باز بروید و درخشان‌ترین ماه شب چهارده زندگیتان را نظاره کنید، چراکه احتمال دارد این اتفاق دیگر در زندگیتان میسر نباشد! البته نگران نباشید چراکه بر اساس پیش بینی ناسا، زمان مشاهده‌ی پدیده‌ی ابرماه بعدی با چنین درخشندگی در آسمان، سال ۲۰۳۴ میلادی، چیزی کمتر از ۲۰ سال دیگر است.

اگر آسمان محل زندگی شما ابری است و یا به هر دلیلی امکان خروج از خانه و مشاهده‌ی ماه در فضای باز را ندارید، نگران نباشید، چراکه وبسایت Slooh این پدیده را به صورت زنده در اینترنت به نمایش خواهد گذاشت و قادر خواهید بود درخشان ترین ماه ۶۸ سال اخیر را به صورت زنده مشاهده کنید.

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید