ساخت کوچک‌ترین آدم برفی جهان؛ نازک‌تر از موی انسان

You are currently viewing ساخت کوچک‌ترین آدم برفی جهان؛ نازک‌تر از موی انسان

هر چه به آغاز سال نو میلادی نزدیک‌تر می‌شویم، اخبار جدیدتری از اتفاقات پیرامون این روزها در جهان منتشر می‌شود. از معرفی تخفیف‌های مختلف فروشگاه‌ها و برندها تا معرفی محصولات جدید شرکت‌های بین‌المللی. در این بین اما، امشب خبر جالبی توجه من را به خود جلب کرد، ساخت کوچک‌ترین آدم برفی جهان آن هم در ابعاد نانو.

در روزهایی که شاید همه به دنبال یافتن اخبار ساخت بزرگترین آدم برفی جهان در سیبری و یا یکی از قطب‌ها باشند، پژوهشگران بخش نانوی شعبه‌ی لندن دانشگاه وسترن کانادا، موفق به ساخت یک آدم برفی خندان شده‌اند که اندازه‌ای در مقیاس میکرون دارد و از موی سر نازک‌تر است. آدم برفی فوق کوچکی که برای مشاهده آن به میکروسکوپ الکترونی نیاز است.

کوچک‌ترین آدم برفی جهان

آدم برفی یا آدم سیلیکونی؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده در صفحه‌ی Tumblr رسمی بخش نانوی این گروه از محققان؛ این آدم‌برفی فوق‌العاده کوچک، تنها ۳ میکرون یا ۰٫۰۰۳ میلی متر بلندی دارد. به عنوان مقیاس، قطر موی انسان به طور معمول ۷۵ میکرون یا ۰٫۰۷۵ میلی متر است. شاید برای شما هم سؤال باشد که چگونه ذره‌ای برف با این اندازه برای ساخت این آدم‌برفی استفاده شده است، جواب این است که هر چند نام این سازه‌ی مقیاس نانو، آدم‌برفی است، اما جنس آن واقعاً از برف نیست و در واقع بدنه‌ی آن از سه کره‌ی سیلیکونی ۰٫۹ میکرونی ساخته شده است. دهان، بینی و دست‌های این سازه‌ی کوچک نیز از جنس پلاتین است.

پیش از این رکورد کوچک‌ترین آدم برفی جهان با بلندی ۰٫۱ میلی متر، در اختیار پژوهشگران آزمایشگاه ملی فیزیک انگلیس بود که با استفاده از دو کره قلع که به وسیله‌ی پلاتین به هم جوش شده بودند، ساخته شده بود.

آدم برفی

 

دیدگاهتان را بنویسید