پایان کار سیستم عامل سیانوژن ؛ قاتل اندروید در آخر خط!

You are currently viewing پایان کار سیستم عامل سیانوژن ؛ قاتل اندروید در آخر خط!

پس از چندین و چند ماه مبارزه با نا به سامانی‌های مالی و مدیریتی نظیر تعطیل شدن دفتر مرکزی و جدا شدن یکی از بنیانگذاران سیستم عامل سیانوژن (Cyanogen)، استیو کاندیک، از پروژه، بالاخره سیستم عامل سیانوژن به آخر خط رسید و زمان قطعی پایان فعالیت این سیستم عامل منتشر شد.

سیانوژن، که روزگاری سازندگانش آن را «گلوله‌ای در سر گوگل» و «قاتل اندروید» می‌نامیدند، امروز در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و کمتر از یک هفته دیگر برای همیشه تعطیل می‌شود. وبلاگ رسمی این شرکت (www.cyngn.com/blog) با انتشار متنی کوتاه، تعطیلی همه‌ی سرویس‌های سیانوژن،‌تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) را تأیید کرده است.

به عنوان بخشی از تقویت کنندگان مداوم سیانوژن، تمامی سرویس‌ها و پشتیبانی‌ها از روز ۳۱ دسامیر ۲۰۱۶ به بعد، تعطیل خواهد شد. پروژه متن‌باز و کدهای منبع سیستم عامل برای هر کسی که بخواهد سیستم عامل را شخصاْ توسعه دهد منتشر خواهد شد.

به عبارتی دیگر، تمامی گوشی‌های هوشمند دارای سیستم عامل سیانوژن، دیگر به روز رسانی نخواهند شد و باید به رام دیگری مهاجرت کنند. هرچند در ایران تعداد کاربران این سیستم عامل چندان زیاد نیست، اما دسترسی آسان به رام سیانوژن در بازار،‌برخی از کاربران را به سوی این سیستم عامل سوق داده است. سیستم عاملی که شاید حالا زمان تعویض آن باشد.

پایان رقابت سیانوژن و اندروید

سیستم عامل سیانوژن، سیستم عاملی متن باز و بر مبنای سیستم عامل اندروید و با تغییراتی اساسی و متنوع است. اولین نسخه از این سیستم عامل با نام CyanogenMod نسخه‌ی ۳٫۱ و بر مبنای اندروید ۱٫۵ کاپ کیک در سال ۲۰۰۹ میلادی منتشر شد و همکاری با شرکت چینی تولید کننده گوشی‌های هوشمند، وان پلاس و نصب روی پرچمدار این شرکت OnePlus One آن را به شهرت رساند.

با تغییر رویه این شرکت و همکاری انحصاری با شرکت هندی تولید کننده گوشی‌های هوشمند، میکرومکس، مشارکت وان پلاس در این پروژه پایان یافت. قرارداد میکرومکس و سیانوژن هم چند ماه پیش پایان یافت و نوبت به همکاری با لنوو رسید. گوشی Lenovo ZUK Z1 آخرین گوشی با این سیستم عامل بود که وارد بازار شد. گوشی هوشمندی که هیچگاه به روز رسانی خاصی را دریافت نکرد و این مشارکت هم ثمری برای قاتل اندروید در بر نداشت. آخرین نسخه‌ی منتشر شده این سیستم عامل CyanogenMod 14.1 بود که بر مبنای اندروید ۷٫۱ نوقا طراحی و توسعه داده شده است.

+ به روزرسانی ۲۰ دی ۹۵: در حال حاضر تارنمای رسمی این شرکت نیز از دسترس خارج شده است و دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید