ویدئوی اولین پرواز هواپیمای De Havilland Comet ؛ نخستین جت تجاری جهان

You are currently viewing ویدئوی اولین پرواز هواپیمای De Havilland Comet ؛ نخستین جت تجاری جهان

De Havilland Comet نخستین هواپیمای جت تجاری جهان بوده است. این هواپیمای بریتانیایی در ۲۷ جولای سال ۱۹۴۷ برای اولین بار به پرواز در آمد و تا سال ۱۹۹۷ میلادی نیز در خطوط هوایی کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت. ورود De Havilland Comet به خطوط هوایی جهان، تحولی مهم در صنعت هواپیما سازی بود و در واقع این هواپیما آغازگر تغییر کاربری هواپیماهای جت از نظامی به تجاری بود.

موتور جت، از جنگنده‌های آلمان نازی تا De Havilland Comet

استفاده از موتورهای جت در تولید هواپیما، از سال ۱۹۳۹ و توسط نیروی هوایی آلمان آغاز شد. در این سال اولین هواپیمای جنگنده جت جهان با نام Heinkel He 178 به طور موفقیت آمیز آزمایش شد. در سال ۱۹۴۳ ارتش آلمان برای اولین بار از جنگنده‌ی مسرشمیت ام‌ئی ۲۶۲ (به آلمانی Messerschmitt Me 262) در جنگ جهانی دوم استفاده کرد. پس از پایان جنگ جهانی، کشورهای مختلف جهان رو به تولید جنگنده‌های جت آوردند و مدل‌های مختلفی طراحی شد. در آن زمان همه‌ی پروازهای تجاری با استفاده از هواپیماهای ملخ‌دار انجام می‌شد و هواپیماهای جت در صنایع نظامی کاربرد داشتند.

در سال ۱۹۴۷، دو سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، این روند تغییر کرد و بریتانیایی‌ها، De Havilland Comet اولین هواپیمای جت تجاری جهان را ساخته و در سال ۱۹۵۲ به بازار عرض کردند. ظرفیت این هواپیما بیش از ۱۰۰ نفر بود و در خطوط مختلف هوایی به کار گرفته شد. قیمت اولین مدل De Havilland Comet با نام Comet 1 در سال ۱۹۵۲ میلادی،‌ ۲۷۵۰۰۰ پوند بوده است.

نسل‌های بعدی این هواپیما با نام‌های ۲، ۳ و ۴ در سال‌های بعدی ساخته شدند و آخرین مدل‌ها از این سری، تا سال ۲۰۱۰ در خطوط هوایی انگلستان پرواز کردند. این هواپیما، علاوه بر خطوط هواپیمایی مسافربری، در بخش‌های نظامی نیز کاربرد داشت و برای انتقال بیماران و زخمی‌ها، افراد و حتی سلاح نیز به کار گرفته شده است. در سال‌های بعد، ورود بویینگ ۷۰۷ به بازار و استقبال جهانی شرکت‌های هواپیمایی از آن، کمی از شهرت Comet کاست.

دیدگاهتان را بنویسید