تأمین برق تمامی قطارهای الکتریکی کشور هلند با انرژی بادی

You are currently viewing تأمین برق تمامی قطارهای الکتریکی کشور هلند با انرژی بادی

کشور هلند به عنوان یکی از کشورهای پیشگام استفاده از انرژی باد در جهان،‌ سال‌هاست از انرژی بادی برای تولید آب آشامیدنی،‌ صنایع چوب و تولید نفت بهره می‌برد. در ادامه‌ی استفاده از این انرژی، هلند از انرژی بادی برای تأمین برق قطارهای الکتریکی نیز استفاده کرده است. در حال حاضر برق تمامی قطارهای الکتریکی،‌ در واقع همه‌ی قطارهای کشور هلند،‌ با استفاده از انرژی بادی تولید و تأمین می‌شود.

دو سال پیش شبکه‌ی راه آهن هلند (NS) قراردادی ده ساله با شرکت Eneco برای استفاده از توربین‌های بادی این شرکت منعقد کرد. بر اساس این قرارداد،‌ شرکت Eneco متعهد شده بود برق همه‌ی قطارهای الکتریکی کشور هلند را با انرژی بادی تا پایان سال ۲۰۱۸ تأمین کند. البته عملکرد این شرکت چنان درخشان بوده است که توانسته یکسال زودتر از موعد، برق مورد نیاز همه‌ی قطارهای الکتریکی هلند را تأمین کند.

انرژی بادی منبع جا به جایی ۶۰۰ هزار نفر در روز

به طور متوسط در کشور هلند، روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر با استفاده از حدود ۵۵۰۰ قطار الکتریکی در سطح کشور جا به جا می‌شوند. میزان برق مصرفی سالانه‌ی این قطارهای الکتریکی چیزی در حدود ۱٫۲ میلیارد کیلووات ساعت است،‌ برقی که معادل میزان برق مصرفی همه‌ی ساکنان شهر آمستردام در یک سال است.

در حال حاضر با یک ساعت کار کردن یک توربین بادی، برق لازم برای ۱۲۰ مایل جا به جایی یک قطار الکتریکی تولید می‌شود. با این حل شبکه‌ی راه آهن هلند به دنبال راهکاری است تا میزان مصرف انرژی قطارها را تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۵ درصد کاهش دهد. کاهشی که موجب راندمان بیشتر قطارها و افزایش انرژی مازاد حاصل از توربین‌های بادی برای استفاده در سایر صنایع کشور خواهد شد.

دستیابی هلند به توانایی تأمین همه‌ی برق لازم برای قطارهای الکتریکی به کمک انرژی بادی چنان مورد توجه بوده است که حتی حساب کاربری رسمی توییتر بخش تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد هم در توییتی آن را منتشر کرده است.

Netherlands take e-mobility to next level: 100% of country’s trains are powered by #wind

UN Climate Action (@UNFCCC)

دیدگاهتان را بنویسید