سال ۲۰۱۶ میلادی؛ گرم‌ترین سال تاریخ کره‌ی زمین

You are currently viewing سال ۲۰۱۶ میلادی؛ گرم‌ترین سال تاریخ کره‌ی زمین

مشابه سال ۲۰۱۵، در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز روند گرم شدن کره‌ی زمین ادامه داشت و سال ۲۰۱۶ با شکستن رکورد سال قبل، گرم‌ترین سال کره‌ی زمین، از زمانی که دمای زمین ثبت شده است را رقم زد. بنابر گزارش منتشر شده توسط ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی امریکا (نوآ-NOAA)، روند افزایش دمای کره‌ی زمین در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز ادامه داشته است و به مانند سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴، زمین گرم‌تر شده است. در این سه سال میانگین دمای کره‌ی زمین حدود ۱٫۱ درجه‌ی سانتی گراد (۲ درجه‌ی فارنهایت) گرم‌تر شده است.

گرم‌ترین سال ، گرم‌ترین زمین…

اطلاعات و موارد اشاره شده در گزارش ناسا و نوآ توسط سرویس ملی آب و هوای انگلستان نیز تأیید شده و وضعیت گرم شدن کره‌ی زمین به گونه‌ای است که در حال نزدیک شدن به وضعیت هشدار است.

ما هر سال انتظار رکوردشکنی نداریم اما روند بلندمت افزایش دمای کره‌ی زمین کاملاً واضح است. از سال ۲۰۰۱ تا به حال، ۱۶ سال از ۱۷ سال گذشته، رکورد گرم‌ترین سال زمین را شکسته‌اند.
گاوین اشمیت، رئیس ناسای گودارد

هر چند پدیده‌ی ال نینو و تأثیر آن بر دمای هوای کره‌ی زمین در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۵ و در ادامه سال ۲۰۱۶، بر افزایش دمای زمین مؤثر بوده است اما افزایش میزان کربن دی اکسید و سایر گازهای گلخانه‌ای در جو زمین، عامل اصلی افزایش دما محسوب می‌شود. با کاهش اثرات ال نینو در پایان سال ۲۰۱۶، پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ میانگین دمای جهان کمی کاهش یابد، البته اگر شرایط تولید گازهای گلخانه‌ای تغییری نکند و روند فعلی ادامه داشته باشد. به طور کلی اما روند افزایش دمای زمین در حال تشدید است و وضعیت آب و هوایی زمین در شرایط هشدار آمیزی است و دیگر کنفرانس‌های جهانی آب و هوا چندان کارساز نیست.

اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که هر چند در سال گذشته میانگین دمای کره‌ی زمین افزایش یافته و رکورد شکنی کرده است، اما افزایش میانگین دما به این معنی نیست که همه‌ی نقاط زمین رکورد افزایش دما را شکسته‌اند. در سال گذشته در برخی از نقاط کاهش دما نیز مشاهده شده و برخی از نقاط زمین حتی در کاهش دما نیز رکورد شکسته‌اند.

گرم‌ترین سال زمین

دیدگاهتان را بنویسید