ممنوعیت ارسال فایل جاوا اسکریپت از طریق جیمیل

You are currently viewing ممنوعیت ارسال فایل جاوا اسکریپت از طریق جیمیل

اگر به هر دلیلی از ایمیل برای ارسال فایل‌های جاوا اسکریپت استفاده می‌کنید، تنها چند روز دیگر برای جابجایی فایل‌هایتان فرصت دارید؛ چراکه گوگل اعلام کرده است از تاریخ ۲۵ بهمن (۱۳ فوریه) سال جاری، پیوست کردن فایل‌های جاوا اسکریپت در جیمیل ممنوع خواهد شد.

وبلاگ رسمی گوگل با انتشار این خبر اضافه کرده تمامی فایل‌های دارای پسوند .js شامل این محدودیت می‌شوند و از ۲۵ بهمن هیچ فایلی با این پسوند در جیمیل پیوست نخواهد شد و به این ترتیب .js هم به سایر پسوندهای ممنوع شده‌ی جیمیل نظیر .exe و .msc و .bat می‌پیوندد. از این تاریخ به بعد، اگر برای آپلود فایل‌های جاوا اسکریپت اقدام کنید، فایل آپلود نشده و با پیغام «این پیام مسدود شده است زیرا دارای محتوایی است که مشکل امنیتی بالقوه است.» مواجه می‌شوید. گوگل اعلام کرده حتی فایل‌های فشرده شده‌ی جاوا اسکریپت در فرمت‌هایی نظیر zip، tgz، gz و bz2 هم شامل این محدودیت می‌شود و قایل ارسال نیستند.

علت ممنوعیت ارسال جاوا اسکریپت

فایل‌های جاوا اسکریپت، به طور عادی مشکل خاصی ندارند و حتی در بسیاری از تارنماهای اینترنتی نیز استفاده می‌شوند، اما استفاده هکرها برای آلوده کردن ایمیل‌های کاربران یکی از کاربردهای مجرمانه این فایل‌هاست. به عنوان مثال یک هکر می‌تواند با پیوست کردن یک فایل جاوا اسکریپت که حاوی دانلود کننده‌ی جاسوس افزار، ویروس یا هر نوع بدافزار دیگری است، آن را ارسال کند. کاربر هدف نیز بدون اینکه متوجه شود فایل را اجرا کرده و ناخواسته بدافزار در سیستمش نصب می‌شود و اطلاعاتش در معرض خطر قرار می‌گیرند. استفاده‌های مجرمانه از فایل‌های جاوا اسکریپت دلیل اصلی محدودیت آن‌ها در جیمیل است.

گوگل به کاربرانی که قصد ارسال چنین فایل‌هایی به دوستان یا همکارانشان را دارند، استفاده از گوگل درایو، فضای ابری گوگل و هر سامانه‌ی اشتراک فایل دیگری را پیشنهاد داده است. البته استفاده از سایر سرویس‌های ایمیل نیز گزینه‌ی دیگر کاربران است.

ممنوعیت جاوا اسکریپت در جیمیل

دیدگاهتان را بنویسید