رکورد شکنی سازمان پژوهش‌های فضایی هند با ارسال ۱۰۴ ماهواره در ۱۸ دقیقه به فضا

You are currently viewing رکورد شکنی سازمان پژوهش‌های فضایی هند با ارسال ۱۰۴ ماهواره در ۱۸ دقیقه به فضا

سازمان پژوهش‌های فضایی هندسازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) پس از ماه‌ها برنامه ریزی بالاخره موفق شد ۱۰۴ ماهواره را به طور همزمان به فضا ارسال کند و در ۱۸ دقیقه همگی آن‌ها را در مدار زمین قرار دهد. با این حساب، هندی موفق شدند، رکورد قبلی ارسال ماهواره‌ی جهان که در اختیار روسیه بود را بشکنند. در سال ۲۰۱۴ سازمان فضایی روسیه موفق شده بود، ۳۷ ماهواره را در یک روز ارسال و در مدار زمین قرار دهد.

موشک ماهواره‌بر سازمان پژوهش‌های فضایی هند موسوم به PSLV، در هنگام ورود به لایه‌های بالایی زمین به سرعت نهایی ۲۷۳۵۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با توجه به سرعت بالای موشک در هنگام خروج از جو، دقت بسیار زیادی برای رهاسازی ماهواره‌ها نیاز است و هریک از ماهواره‌ها باید در چند ثانیه، در مدار زمین قرار داده شوند. به هر حال محاسبات هندی‌ها در این زمینه بسیار دقیق بوده و همه‌ی ماهواره‌ها به سلامت در آسمان اقیانوس هند، در مدار زمین قرار گرفته‌اند. ۸۸ ماهواره‌ی این پروژه، ماهواره‌های کوچک موسوم به Doves، متعلق به شرکت خصوصی تصویر برداری از زمین Planet Labs بوده است.

رکوردشکنی سازمان پژوهش‌های فضایی هند با هدف تبلیغ

هرچند اکثر ماهواره‌های ارسال شده توسط سازمان پژوهش‌های فضایی هند در این پروژه کوچک بوده‌اند، اما هدف هندی‌ها، تبلیغ توامندی‌هایشان و مطرح کردن نامشان در سطح جهان بوده است. هزینه‌ی پایین ارسال ماهواره توسط هند به فضا نسبت به رقبای امریکایی و اروپایی،‌ یکی از نکات کلیدی هندی‌ها برای معرفی خودشان بوده است.

به عنوان مثال، هندی‌ها در سال ۲۰۱۴، یک ماهواره به مریخ فرستاند که کل هزینه‌های مربوط به آن، حدود ۷۴ میلیون دلار اعلام شد. این در حالی است که در همان سال، ناسا با هزینه‌ی بیش از ۶۷۰ میلیون دلار، پروژه‌ی مریخ را آغاز کرد و مریخ نوردش را به سیاره‌ی مریخ فرستاد. اختلاف هزینه‌ی این دو پروژه جیزی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار است.

بر همین اساس، سازمان پژوهش‌های فضایی هند امیدوار است با کاهش هزینه‌های ارسال ماهواره، بتواند سهم این کشور را در بازار ارسال ماهواره به فضا افزایش دهد. به گفته‌ی کومار، رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند، نیمی از هزینه‌ی همین پروژه‌ی ارسال ۱۰۴ ماهواره به فضا نیز توسط Planet Labs تأمین شده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید