Vault 7 ؛ افشای روش‌ها و ابزارهای هک و جاسوسی سازمان سیا توسط ویکی‌لیکس

You are currently viewing Vault 7 ؛ افشای روش‌ها و ابزارهای هک و جاسوسی سازمان سیا توسط ویکی‌لیکس

چند ساعت پیش تارنمای ویکی‌لیکس با انتشار مجموعه‌ای عظیم از اسناد و اطلاعات موسوم به Vault 7 بار دیگر توجه جهانیان را به اقدامات غیرقانونی سازمان سیاه معطوف کرد. Vault 7 شامل بیش از ۸۰۰۰ فایل و سند مربوط به هک و سوء استفاده سازمان جاسوسی امریکا (CIA) از ابزارهای الکترونیکی مردم جهان است.

بنا بر اعلام تارنمای ویکی‌لیکس، این بخش از فایل‌ها که امروز، سه شنبه منتشر شده است، اولین بخش از مجموعه اطلاعاتی است که «بزرگترین افشای اسناد مربوط به سازمان سیا» تاکنون است.

Vault 7 سند جاسوسی الکترونیکی سیا

Vault 7 حاوی طیف عظیمی از اسناد مربوط به شیوه‌های کسب اطلاعات سازمان سیا، از روش‌های مختلف هک سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس به کمک نرم افزار جاسوسی «Weeping Angel» تا نفوذ به تلویزیون‌های هوشمند و استفاده از میکروفون آن‌ها به عنوان ابزاری برای شنود از راه دور است. بنا بر اطلاعات منتشر شده در این اسناد، سازمان سیا بخش‌هایی ویژه برای نفوذ به همه‌ی سیستم عامل‌های موجود دارد و از آن‌ها برای جاسوسی از ابزارهای الکترونیکی مردم استفاده می‌کند. هرچند توجه اصلی سیا بر نفوذ به دو سیستم عامل همراه مشهور اندروید و آی او اس است. از سویی دیگر بنا بر این اسناد، سیا ابزاری در اختیار دارد که به کمک آن می‌تواند به تمامی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایی نرم افزار توییتر روی آن‌های نصب است نفوذ کند.

یکی از نکات قابل توجه در این اسناد، افشای توانمندی سازمان سیا برای عبور از کدگذاری‌های نرم افزارهای پیام رسان مشهوری نظیر تلگرام، واتس‌اپ، سیگنال و ویبو است. در واقع تمامی تبلیغات و ادعاهای این دسته از نرم افزارها، مبنی بر نفوذ ناپذیر بودن اطلاعات آن‌ها، عملاً بیهوده است و تنها جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.

ویکی‌لیکس با در بیانیه‌ی مربوط به انتشار مجموعه اسناد Vault 7 قابلیت سوء استفاده‌ی سازمان سیا از قدرتش در جاسوسی اطلاعات افراد و نیز امکان استفاده از این توانمندی در اعمال نفوذ روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری امسال امریکا را مورد سؤال قرار داده است.

با توجه به این که تنها چند ساعت از انتشار Vault 7 می‌گذرد، هنوز ابعاد مختلف اطلاعات موجود در این مجموعه اسناد کاملاً مشخص نیست و در روز‌های آتی احتمالاً شاهد انتشار جزییات بیشتری از اعمال غیر قانونی سازمان سیا خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید