یک پیشنهاد: در شب چهارشنبه سوری فیلم چهارشنبه سوری را ببینید

You are currently viewing یک پیشنهاد: در شب چهارشنبه سوری فیلم چهارشنبه سوری را ببینید

اصغر فرهادی این روزها نه برای ما، بلکه برای اکثر مردم دنیا نامی آشناست، فیلم‌ساز توانا و مشهوری که با دو جایزه‌ی اسکار بخش فیلم‌های خارجی زبان آکادمی، تاریخ سازی کرده است و نامش را در میان برترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران و جهان قرار داده است. زندگی حرفه‌ای اصغر فرهادی و آثار ساخته شده توسط او، تنها به دو فیلم فروشنده و جدایی نادر از سیمین که برنده‌ی اسکار شده‌اند خلاصه نمی‌شود. فرهادی آثار قابل توجه دیگری نیز در کارنامه‌ی هنری‌اش دارد، فیلم چهارشنبه سوری در کنار فیلم‌های شهر زیبا، درباره‌ی الی و گذشته برخی از همین آثار هنری زیبا و قابل توجه هستند.

فیلم چهارشنبه سوری ، روایتی اجتماعی از فرهادی

فیلم چهارشنبه سوری که در سال ۱۳۸۴ اکران شد، سومین ساخته‌ی سینمایی اصغر فرهادی است. داستان این فیلم دیدنی که توسط اصغر فرهادی و مانی حقیقی به رشته‌ي تحریر در آمده است، به مانند اکثر آثار فرهادی، درون‌مایه‌ای اجتماعی دارد و به برخی از روابط انسان‌ها می‌پردازد. در این فیلم سینمایی خوش ساخت،‌ بازیگرانی نظیر هدیه تهرانی، حمید فرخ‌نژاد، ترانه علیدوستی، پانته‌آ بهرام، هومن سیدی و سحر دولتشاهی به ایفای نقش پرداخته‌اند. امتیاز بسیار خوب ۷٫۹ سایت IMDB و ۸۴٪ متاکریتیک در کنار امتیاز بالای ۳٫۵ از ۴ راجر ایبرت نیز نشان‌هایی دیگر از کیفیت این فیلم سینمایی است. جالب است بدانید این اثر فرهادی، بیش از ده سال بعد از اکران در ایران و پس از اکران فیلم گذشته، در سینماهای خارج از کشور روی پرده رفت.

مانند سایر آثار سینمایی فرهادی، فیلم چهارشنبه سوری هم جوایز داخلی و بین‌المللی متعددی کسب کرده است. چهار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره‌ی فیلم فجر در کنار هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۲۰۰۶، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره سه قاره نانت ۲۰۰۶، بانوی طلایی جشنواره فیلم لاس پالماس ۲۰۰۷ و قرقاول نقره‌ای جشنواره فیلم کرالا ۲۰۰۶ برخی از موفقیت‌های این فیلم هستند.

به هر حال امشب شب چهارشنبه سوری است و داستان این فیلم هم در چهارشنبه سوری می‌گذرد. شاید بد نباشد حالا که حال و هوای شب عید و سر و صدای آخرین چهارشنبه سال برپاست، فیلمی اجتماعی با بعد زمانی مشابه همین روزها را ببنید.

دیدگاهتان را بنویسید