دکتر افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای مشهور درگذشت

You are currently viewing دکتر افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای مشهور درگذشت

سال پر حادثه‌ی ۹۵ همچنان ادامه دارد و هنوز هم در این واپسین روزهای خبرهای ناگواری شنیده می‌شود. از حادثه‌ي پلاسکو و شهادت آتش نشانان قهرمان تا درگذشت هنرمندان برجسته و مشهوری مثل حسن جوهرچی، علی معلم و نهایتاً امروز افشین افشین یداللهی .

امروز، ۲۵ اسفند ۹۵، تنها ۵ روز مانده به پایان سال، دکتر افشین یداللهی در سن چهل و هشت سالگی در اثر حادثه‌ي رانندگی دار فانی را وداع گفت. با مرگ یداللهی، زبان فارسی یکی از بهترین ترانه سرایانش را از دست داد.

افشین یداللهی پزشکی که ترانه سرا و خواننده شد

افشین یداللهی یکی از شعرا و ترانه سرایان مشهور و البته خوش قریحه‌ی سال‌های اخیر ایران بود که با بسیاری از هنرمندان برجسته کشور همکاری کرده بود. آثار مشهوری نظیر وطنم و جان من فدای ایران با صدای سالار عقیلی، مدار صفر درجه و اهل جنون با صدای علیرضا قربانی، ایران من با صدای محمد معتمدی و میوه‌ی ممنوعه با صدای احسان خواجه امیری تنها برخی از قطعات موسیقی با ترانه‌های دکتر یداللهی است.

افشین یداللهی پزشک متخصص اعصاب و روان بود. او البته در عرصه‌ی خوانندگی هم حضور داشت وحتی چند قطعه‌ی موسیقی با صدایش منتشر شده است. یکی از این آثار که با صدای افشین یداللهی منتشر شده است، قطعه‌ی موسیقی «گفت‌و‌گو» است. یداللهی این قطعه را در سال ۹۳ و به یاد بانو سیمین بهبهانی منتشر کرد. امروز اما، به یاد او این قطعه را منتشر می‌کنیم و یادواره‌ای که از افشین یداللهی برای بانو بهبهانی خوانده شده بود، بهانه‌ای شده برای وداع با خودش…

ترانه سرای قطعه‌ی «گفت‌و‌گو» بانو سیمین بهبهانی، تنظیم کننده‌ی آن سیامک بهبهانی و آهنگساز و خواننده‌ی این قطعه، افشین یداللهی است.

قطعه «گفتگو» را به یاد مرحوم «سیمین بهبهانی» خواندم و این کار به نوعی هم بداهه آماده شد. شعر این قطعه از غزل های خانم بهبهانی است که البته از زبان یک زن بود و در بخشی از آن داشتیم:«گفتی که می بوسم تو را…گفتم تمنا می کنم». این کار باید با صدای یک خانم اجرا می شد و تغییری که من در کار لحاظ کردم به دلیل این بود که بتوان آن را با صدای یک مرد اجرا کرد. من فقط جای گفتم و گفتی را تغییر دادم و روایت و جملات همان است و به جای روایت از زبان یک زن، راوی مرد است. در سایر قسمت های غزل هیچ تغییری ایجاد نشده است. ممکن است که ساختار اولیه این غزل به نظر نیاید که برای یک تصنیف قابلیت استفاده داشته باشد اما روی آن کار کردیم و این اتفاق رخ داد. خودم یک ملودی ساختم و آقای «سیامک بهبهانی» هم کار را تنظیم کردند و خودشان وظیفه نوازندگی پیانو و کوزه را بر عهده داشتند. ایشان از آهنگسازان خوش ذوق و با استعداد هستند و انشاالله در آینده همکاری بیشتری با هم خواهیم داشت. سه تار هم توسط آقای «حسام فیروزی» نواخته شده است.
افشین یداللهی در گفتگو با موسیقی ما

متن ترانه‌ی گفت‌و‌گو از سیمین بهبهانی:

گفتي كه : مي بوسم تو را گفتم تمنا مي كنم
گفتي كه : گر بيند كسي ؟ گفتم كه : حاشا مي كنم

گفتي: ز بخت بد اگر ، ناگه رقيب آيد ز در ؟
گفتم كه : با افسونگري ، او را ز سر وا مي كنم

گفتي كه : تلخي هاي من گر ناگوار افتد مرا
گفتم كه: با نوش لبم ،آنرا گوارا مي كنم

گفتي : چه مي بيني بگو در چشم چون آيينه ام ؟
گفتم كه : من خود را در او عريان تماشا مي كنم

گفتي كه : از بي طاقتي ،دل قصد يغما مي كند
گفتم كه : با يغماگران ، باري مدارا مي كنم

گفتي كه : پيوند تو را با نقد هستي مي خرم
گفتم كه : ارزان تر از اين من با تو سودا مي كنم

گفتي : اگر از كوي خود ، روزي تو را گويم برو؟
گفتم كه: صد سال دگر امروز و فردا ميكنم

گفتي : گر از پاي خود، زنجير عشقت وا كنم
گفتم : ز تو ديوانه تر ، داني كه پيدا مي كنم

دیدگاهتان را بنویسید