بازسازی چهره یک مرد ۷۰۰ ساله توسط پژوهشگران انگلیسی

You are currently viewing بازسازی چهره یک مرد ۷۰۰ ساله توسط پژوهشگران انگلیسی

به تصویر بالا نگاه کنید، چه چیزی می‌بینید؟ ممکن است بگویید عکسی سیاه و سفید از یک مرد میانسال. جواب شما هم درست است و هم اشتباه! تصویر بالا در واقع بازسازی بسیار واقع گرایانه‌ی چهره‌ی یک مرد ۷۰۰ ساله است که در قرن سیزدهم میلادی درگذشته است.

این مرد قرن سیزدهمی که «Context 958» نام گذاری شده است، یکی از حدود ۴۰۰ اسکلت کشف شده در کاوش‌های باستان شناسی در گورستانی واقع در زیر دانشکده الهیات قدیمی کالج سنت جان در کمبریج انگلستان است. این کاوش‌ها در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ انجام شد. در قرون گذشته، بیمارستان سنت جان در این مکان واقع بوده که محلی برای درمان و مراقبت‌های پزشکی از مردم فقیر شهر به شمار می‌رفته است. در آن زمان، بیمارانی که جان خود را از دست می‌دادند، در گورستانی، درست پشت بیمارستان دفن می‌شدند.

بازسازی چهره مرد قرن سیزدهمی

بازسازی بدن این مرد ۷۰۰ ساله، پروژه‌ای مشترک میان بخش باستان شناسی دانشگاه کمبریج و مرکز آناتومی و انسان شناسی دانشگاه داندی اسکاتلند است. این پروژه که «پس از طلاعون: بهداشت و تاریخ در کمبریج قرون وسطی» نامیده می‌شود، تلاشی برای دست یابی به حداکثر اطلاعات و جزییات درباره‌ی بدن‌های تدفین شده است.

بازسازی چهره اسکلت 700 ساله

مرد ۷۰۰ ساله کارگری با زندگی سخت

بر اساس اطلاعات به دست آمده از بررسی اسکلت این مرد ۷۰۰ ساله یا Context 958 می‌دانیم که او کمی پس از ۴۰ سالگی فوت کرده است. نشانه‌هایی از ساییدگی و پارگی در اسکلت او مشاهده شده است که نشان می‌دهد او زندگی سختی را پشت سر گذاشته است. عدم رشد مناسب مینای دندان او در دو دوره‌ی دوران رشدش، نشان از این است که او دو بار بیماری‌های واگیردار را تجربه کرده است. باستان شناسان آثار ضربه‌ای به پشت سر او، کمی پیش از مرگش را هم یافته‌اند که البته پیش از مرگش درمان شده است. به نظر می‌رسد که او در طبقه‌ی کارگری جامعه بوده و در قشر فقیر جامعه‌ی آن زمان انگلیس قرار داشته است.

اسکلت 700 ساله

نکته‌ی عجیب درباره‌ی او این است که رو به پایین به خاک سپرده شده است. نوعی از تدفین که بسیار نادر است اما موارد دیگری در دوران قرون وسطی مشاهده شده است. بررسی‌های محققان به این نتیجه رسیده که او مردی عادی و فقیر بوده که پس از ابتلا به بیماری زگیل، درگذشته است.

اکثر اطلاعات تاریخی موجود، مربوط به افرادی است که پول لازم برای ثبت آن را داشته‌اند، اکثراً درباره‌ی معاملات و وضعیت مالی آن‌هاست. هرچه پول کمتری داشته باشی، افراد کمتری پیدا می‌شوند که درباره‌ی تو بنویسند. بنابراین چنین اسکلتی یک فرصت برای آشنایی بیشتر با شیوه‌ی زندگی افراد معمولی و فقیر آن زمان است.
جان راب، استاد بخش باستان شناسی دانشگاه کمبریج

بی شک این شبیه سازی از دقت صد درصدی برخوردار نیست و شاید چهره‌ی واقعی این مرد ۷۰۰ ساله کمی متفاوت با این تصویر باشد اما همین بررسی هم کمکی است برای آشنایی با انسان‌هایی عادی که پیش از ما در این کره‌ی خاکی زیسته‌اند و حالا به طور کلی فراموش شده‌اند. پژوهشگران این پروژه در نظر دارند، با بررسی و شبیه سازی این ۴۰۰ اسکلت، جزییات زندگی آن‌های را کشف کنند و برای هریک از آن‌ها زندگی نامه‌ای تهیه کنند که اطلاعات کشف شده، در آن درج شود.

منبع: دانشگاه کمبریج

دیدگاهتان را بنویسید