باند فرودگاه مدور تحولی در طراحی ترمینال‌های فرودگاهی

You are currently viewing باند فرودگاه مدور تحولی در طراحی ترمینال‌های فرودگاهی

یکی از مشکلات مهم ترمینال‌های فرودگاه‌های بزرگ جهان، افزایش ترافیک پروازهای ورودی و خروجی ترمینال‌ها است. مشکلی که باعث افزایش تعداد ترمینال‌های نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه‌های مشهور جهان شده است. برای رفع این مشکل،‌ محققی به نام هنک هسلینک (Henk Hesselink)، ایده‌ای خلاقانه به نام باند فرودگاه مدور را ارائه کرده است.

باند فرودگاه مدور از ایده تا واقعیت

هنک هسلینک یکی از محققان مرکز هوا فضای هلند است، طرح ارائه شده توسط او که مورد توجه بسیاری از کارشناسان نیز واقع شده،‌ عاملی برای باز تعریف طراحی فرودگاه‌های معمولی است. بر اساس طرح او، ساخت باند فرودگاه مدور تعداد هواپیماهایی که قادر به نشستن و برخاستن از زمین هستند را به شکل چشم گیری افزایش می‌دهد. چند برابر  شدن تعداد هواپیماهای ورودی و خروجی، در فضایی که برای یک ترمینال با طراحی امروزی فرودگاه ساخته شده است، نتیجه اصلی این طرح است.

بیشتر بخوانید:  رکورد شکنی سازمان پژوهش‌های فضایی هند با ارسال 104 ماهواره در 18 دقیقه به فضا

البته طرح باند فرودگاه مدور هنک هسلینک هنوز در مراحل ابتدایی است و برای عملیاتی شدن نیاز به محاسبات و تحقیقات بسیار زیادی دارد، اما از نظر تئوری این طرح قادر است تحولی عظیم در طراحی فرودگاه‌های جهان ایجاد کند.

هنک هسلینک امیدوار است ایده‌ی خلاقانه‌اش تا حدود سال ۲۰۵۰ میلادی عملیاتی شود و اولین فرودگاه با طراحی باند مدور تا آن سال افتتاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید