گردشگری محلی چیست؟ گردشگر محلی کیست؟

You are currently viewing گردشگری محلی چیست؟ گردشگر محلی کیست؟

گذران اوقات فراغت با سفر به نقاط مختلف جهان که اصطلاحاً گردشگری یا توریسم (Tourism) نامیده می‌شود، یکی از مفرح‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین سرگرمی‌های مردم در چند دهه‌ی اخیر است. نوع سفر، مقصد سفر و هدف از انجام سفر و بسیاری دیگر از ویژگی‌های عمومی انجام سفر، گردشگری را به دسته‌های مختلفی نظیر گردشگری تاریخی، گردشگری درمانی، گردشگری تفریحی، گردشگری داخلی و گردشگری محلی تقسیم کرده است.

در چند دهه‌ی اخیر و به واسطه‌ی پیشرفت روش‌های مسافرت و افزایش سطح رفاه مردم، صنعت گردشگری در مناطق مختلف جهان مورد توجه قرار گرفته است. تا آنجا که سازمان‌ها و نهاد‌های ملی و بین‌المللی بسیاری برای سازمان دهی و البته کسب درآمد از این صنعت ایجاد شده‌اند. در سال ۱۹۹۵ سازمان جهانی گردشگری تعریفی دقیق برای این گونه سفرها ارائه کرد:

مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمی‌شود.

یکی از گونه‌های گردشگری که البته بسیاری از ماه ایرانی‌ها، خصوصاً در ایام عید نوروز، با آن آشنا هستیم گردشگری داخلی (Domestic Tourism) است. گردشگری داخلی در واقع سفر به نقاط دیدنی و جذاب کشوری است که گردشگر در آن زندگی می‌کند. در کنار مفهوم گردشگری داخلی، مفهومی دیگر با نام گردشگری محلی (Local Tourism) نیز وجود دارد، که معنایی مشابه گردشگری داخلی دارد اما در مقیاسی کوچک‌تر. در واقع سفر به نقاط نزدیک به محل کار یا زندگی فرد برای گذران اوقات فراغت و لذت از دیدنی‌های موجود در منطقه، گردشگری محلی و به تبع آن فردی که اقدام به سفر می‌کند گردشگر محلی نامیده می‌شود.

گردشگری محلی رقیب گردشگری بین‌المللی

گردشگری محلی در مقایسه با گردشگری بین‌المللی از ویژگی‌های خاصی نظیر آشنایی بیشتر گردشگر با فرهنگ، زبان، رسوم و محیط مقصد سفر، نزدیکی مقصد و نیز هزینه کمتر مسافرت برخوردار است. ویژگی‌هایی از این دست باعث شده گردشگری محلی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کند و بیشتر مورد توجه دولت‌ها و نهادهای جهانی قرار بگیرد. به استناد مقاله‌ای که در روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسیده است، در سال ۹۲ خورشیدی، گردشگری محلی حدود پنج و نیم برابر گردشگری بین‌المللی درآمدزایی داشته و نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی کشورها داشته است.

جالب است بدانید استقبال از گردشگری محلی به حدی بوده است که در حال حاضر در بسیاری از شهرهای جهان تورهای گردشگری محلی برگزار می‌شود. از شهرهای مشهور امریکا نظیر شیکاگو و نیویورک تا مناطق دیدنی و بکر هندوستان، دارای تورهای گردشگری محلی بسیاری هستند که گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم، گردشگری محلی حتی در دسترس‌‌تر از بسیاری از مردم جهان است! نیازی نیست منتظر تعطیلات عید باشید تا به شمال سفر کنید،‌ کافی است همین آخر هفته بار سفر را ببنید و به یکی از نقاط دیدنی و صد البته بکر نزدیک به منطقه‌ی زندگی خود سفر کنید؛ چیزی که خوشبختانه در ایران زیبا کم نیست و همه‌ی شهرها و مناطق مختلف کشور، دارای نقاط دیدنی بسیاری هستند که هنوز آن‌ها را ندیده‌اید. اگر جوینده یا به عبارتی گردشگر محلی باشید، شک نکنید که یابنده خواهید بود و تجربه‌ای فوق‌العاده از سفرهای کوتاه و محلی را برای خود، خانواده و دوستانتان رقم خواهید زد.

نقشه گردشگری ایران

دیدگاهتان را بنویسید