نمایی جدید از سیاره مشتری اولین ارمغان پروژه مأموریت جونو ناسا

You are currently viewing نمایی جدید از سیاره مشتری اولین ارمغان پروژه مأموریت جونو ناسا

در سال ۲۰۱۱ میلادی، ناسا با فرستادن فضاپیمایی رباتیک و بدون سرنشین به نام جونو، مأموریتی جدید برای شناخت سیاره مشتری را آغاز کرد. این فضاپیما، در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی در مدار مشتری قرار گرفت و به رصد و تصویر برداری از این سیاره‌ی غول پیکر پرداخت.

مأموریت جونو - سیاره مشتری

اولین تصاویر ثبت شده توسط فضاپیمای جونو، به تازگی توسط ناسا منتشر شده است. تصاویری شگفت انگیز که اطلاعات جدیدی از مشتری، جو آن و ویژگی‌های ساختاری آن بیان می‌کند. ناسا با انتخاب عنوان «یک مشتری کاملاً جدید»، در بیانیه‌اش اولین تصاویر حاصل از مأموریت جونو را منتشر کرده است. تصاویری که چشم اندازی جدید از وضعیت سیاره مشتری را به نمایش می‌گذارد.

آنقدر اطلاعات جدید در اینجا (تصاویر مخابره شده توسط جونو) وجود دارد که دور از انتظار ما بوده است، لازم است یه گام به عقب بازگردیم و به مشتری، به عنوان یک سیاره کاملاً جدید فکر کنیم.
اسکات بولتون، پژوهشگر اصلی پروژه مأموریت جونو

مأموریت جونو - سیاره مشتری

این تصاویر، نمایی از ابرها و یک توفان سطحی در مشتری را نمایش می‌دهد که امواج آن بی شباهت به امواج حاصل از توفان در دریاهای زمین نیست. البته ارتفاع امواج گازی شکل این توفان‌ها در مشتری حدود ۳۰ مایل (بیش از ۴۸ کیلومتر) است.

بیشتر بخوانید:  مشاهده‌ی ستون‌هایی مرموز از نورهای رنگارنگ در آسمان کانادا

شفق قطبی در سیاره مشتری

علاوه بر تصویر برداری از سایره مشتری، فضاپیمای جونو مأموریت دیگری نیز دارد؛ مطالعه‌ی میدان مغناطیسی قطب‌های مشتری و بررسی منشأ شفق‌های قطبی. این پدیده به دلیل برخورد میدان‌های مغناطیسی با ذرات جوی روی می‌دهد. البته اطلاعات ثبت شده توسط جونو نشان می‌دهد که منشأ شفق قطبی در مشتری با زمین متفاوت است و روند تشکیل آن به گونه‌ی دیگری است.

به گفته‌ي ناسا، فضاپیمای جونو در مدار مناسبی از سیاره مشتری در گردش است، اما هر ۵۳ روز یکبار از نزدیکی قطب شمال مشتری می‌گذرد و در این زمان به تصویر برداری از آن می‌پردازد. هرچند ارسال و دریافت اطلاعات این تصاویر هم چندان آسان نیست و برای دریافت ۶ مگابایت از این داده‌ها، یک و نیم روز زمان لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید