پژوهشگران دانشگاه زوریخ بزرگترین شبیه سازی رایانه‌ای جهان هستی را ساختند

You are currently viewing پژوهشگران دانشگاه زوریخ بزرگترین شبیه سازی رایانه‌ای جهان هستی را ساختند

استفاده از شبیه سازی رایانه‌ای برای بررسی گذشته، حال و آینده‌ي جهان هستی و وضعیت کهکشان‌ها سال‌هاست که توسط ستاره شناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد و حالا گروهی از آن‌ها رکوردی جدید در زمینه‌ی شبیه سازی رایانه‌ای جهان هستی دست یافته‌اند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه زوریخ سوییس با استفاده از یک ابررایانه‌ي غول پیکر بزرگترین شبیه سازی رایانه‌ای جهان هستی و کهکشان‌های فضایی را راه اندازی کرده‌اند. این شبیه سازی بزرگ شامل ۲۵ میلیارد کهکشان است که با محاسبات مربوط به چیزی بیش از ۲ هزار میلیارد قطعه‌ی دیجیتال در تعامل هستند. از داده‌های تجربی ماهواره‌ی موسوم به اقلیدس، که سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب می‌شود، برای کالیبره کردن این شبیه سازی عظیم استفاده خواهد شد. هدف از این شبیه سازی رایانه‌ای دست یافتن به اطلاعاتی جدید درباره‌ي ماده تاریک و انرژی تاریک عنوان شده است.

بزرگترین شبیه سازی رایانه‌ای جهان هستی
بخشی از شبیه سازی، توده‌های زرد رنگ نشان دهنده مواد تاریک هستند.

ماهیت نیروی تاریک یکی از مهم‌ترین پازل‌های حل نشده در علوم مدرن است. هرچه دقت این پیش‌بینی‌های نظری بیشتر باشد، اثر بیشتری در نمایان کردن رازهای جهان تاریک در مقیاس‌های بزرگ خواهد داشت.
پروفسور رومن تیسیر، موسسه علوم محاسباتی دانشگاه زوریخ

شبیه سازی رایانه‌ای جهان و داده‌های ماهواره اقلیدس

نکته‌ی حیاتی در این شبیه سازی، استفاده‌ از ماهواره‌ی اقلیدس است،‌ماهواره‌ای خاص که برای بررسی ماده تاریک طراحی شده و قابلیت‌های ویژه‌اش کمکی شایان در درک بهتر این ماده و انرژی تاریک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:  NASA MixTape ؛ گزیده‌ای از مهم‌ترین اکتشافات فضایی سال 2016 به انتخاب ناسا

ماهواره‌ی اقلیدس طرحی مشترک میان ۱۴ کشور اروپایی (اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، پرتغال، رومانی، اسپانیا، سوئیس و بریتانیا)، ایالات متحده آمریکا و کانادا است که در قالب آزانس فضایی اروپا (ESA) و با حضور صدها دانشمند رشته‌های مختلف در حال اجراست. ماهواره‌ي اقلیدس قرار است نقشه‌ای از محل‌های حضور ماده‌ی تاریک در جهان هستی ثبت و ترسیم کرده و اطلاعات هندسی محل‌های دقیق حضور این مواد را به دست آورد. تلفیق اطلاعات حاصل از این ماهواره با شبیه سازی رایانه‌ای، منبعی بسیار عالی برای تحقیقات بعدی دانشمندان علم نجوم، برای کشف راز ماده تاریک، را فراهم خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر و نتایج حاصل از پروژه شبیه سازی رایانه‌ای جهان هستی در تارنمای دانشگاه زوریخ (اینجا) موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید