تولید اولین پل بتن آرمه جهان ساخته شده با پرینتر سه بعدی آغاز شد

You are currently viewing تولید اولین پل بتن آرمه جهان ساخته شده با پرینتر سه بعدی آغاز شد

با پیشرفت فناوری پرینتر‌های سه بعدی و کاربردی‌تر شده آن‌ها، برای اولین بار در جهان، از پرینتر‌ سه بعدی برای ساخت پل بتن آرمه در کشور هلند استفاده شده است.

گروهی از پژوهشگران بخش دانشگاه صنعتی آیندهوون،‌ پس از چندین ماه تلاش، موفق شدند تولید اولین پل بتن آرمه پیش ساخته جهان با پرینتر سه بعدی را آغاز کنند. این پل نوآورانه قرار است توسط شرکت عمرانی BAM در بخش جدیدی از جاده‌ی کمربندی شهر خیمرت هلند استفاده شود.

مزایای ساخت پل بتن آرمه با پرینتر سه بعدی

استفاده از پرینتر سه بعدی برای ساخت پل‌های بتنی مزایای مختلفی دارد؛ یکی از این مزایا کاهش میزان مصرف بتن در ساخت پل است. روش معمول برای ساخت پل، استفاده از قالب است، میزان هدر رفت بتن در این روش بسیار بیشتر از روش ساخت با پرینتر سه بعدی است. از سویی دیگر در هنگام ساخت پل بتنی با روش قالبی، مقادیر زیادی کربن دی‌اکسید آزاد می‌شود که تولید این گاز هم با پرینت گرفتن کم می‌شود.

مزیت مهم دیگر ساخت پل بتن آرمه با این روش، آزادی عمل در طراحی است، چراکه استفاده از پرینتر سه بعدی تمامی محدودیت‌های طراحی و ساخت قالب از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید:  اتصال آمستردام به پاریس با هایپرلوپ تا سال 2021 میلادی

پروفسور تئو سالت، سرپرست گروه سازنده‌ی این پل، همزمان روشی را ابداع کرده که قادر است میله گردهای مورد نیاز برای ساخت این پل را نیز آماده کند و میزان استرس کششی بتن را به حداقل برساند. در چند ماه اخیر، همین تیم نمونه‌ای اولیه از پل را ساخته و مورد آزمایش قرار داده است. نتایج حاصل از آزمایشات نمونه‌ی اولیه، کاملاً بر ایمنی این شیوه‌ی ساخت پل بتن آرمه صحه گذاشته‌اند.

انتظار می‌رود تولید همه‌ی قسمت‌های پل حدود دو ماه طول بکشد. در ماه سپتامبر سال جاری (۲۰۱۷) شرکت عمرانی BAM این پل را در نورد-ام، بخش جدیدی از جاده‌ی کمربندی شهر خیمرت نصب خواهد کرد. علاوه بر این، چندین و چند شرکت دیگر، در نقاط مختلف هلند نیز در صف استفاده از پل‌های بتنی ساخته شده با این فناوری نوآورانه برای پیشبرد کارهای عمرانیشان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید