ساخت اولین گوشی تلفن همراه بدون باتری در دانشگاه واشنگتن

You are currently viewing ساخت اولین گوشی تلفن همراه بدون باتری در دانشگاه واشنگتن

گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن امریکا، نمونه‌ي اولیه‌ای از یک گوشی تلفن همراهی ساخته‌اند که برای برقراری تماس، نیازی به باتری ندارد. این گوشی تلفن همراه بدون باتری پرچمدار نسل جدیدی از گوشی‌های تلفن همراه است که دیگر مشکل باتری نخواهند داشت و دسترسی به ارتباطات تلفنی را بیش از پیش آسان می‌کنند.

این گوشی بدون باتری، تنها به ۳٫۵ میکرووات توان برای برقراری تماس نیاز دارد که همین مقدار کم برق را هم از دو روش نوآورانه دریافت می‌کند. روش اول استفاده از انرژی امواج رادیویی برای تولید برق است و روش دوم استفاده یک سلول خورشیدی بسیار کوچک است که روی گوشی قرار دارد. اندازه‌ی این سلول خورشیدی بسیار کوچک درحد یک دانه‌ي برنج است. همین موارد این گوشی تلفن همراه را از باتری بی‌نیاز می‌کند. برای شماره گیری و پاسخ گویی به تماس نیز، این گوشی بدون باتری از یک صفحه‌ي لمسی خازنی بهره می‌برد.

همراهی ساده، ابتدایی و البته بدون باتری

به کمک همین برد الکترونیکی ساده و ابزارهای به نسبت ابتدایی، سازندگان این گوشی نوآورانه موفق شدند با این گوشی هم از طریق اسکایپ تماس بگیرند و هم تماس گیرنده را پشت خط نگه دارند. پژوهشگران این پروژه البته این مرحله را پایان کار نمی‌دانند و قصد دارند با افزودن یک نمایشگر جوهر الکترونیکی (e-ink)، قابلیت‌های تماس تصویری و نیز رمزگذاری اطلاعات تماس برا افزایش امنیت، قابلیت‌های این نمونه‌ی اولیه را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید:  تولید اولین پل بتن آرمه جهان ساخته شده با پرینتر سه بعدی آغاز شد

البته این نمونه‌ي اولیه هنوز نقایصی هم دارد، مهم‌ترین نقص آن برد کوتاهش است. برای برقراری ارتباط با این گوشی، نباید بیش از ۱۰ متر (۳۳ فوت) با ایستگاه پایه فاصله داشته باشید. نقصی که بدون شک در آینده موضوع تحقیقات است و امکان رفع آن هم وجود دارد. هرچند وامسی تال، نویسنده‌ی مقاله‌ی معرفی این گوشی نظر دیگری دارد! او معتقد است اگر از ایستگاه پایه‌ي تولید شده برای این گوشی در برج‌های مخابراتی، روتوها و مودم‌های اینترنت بی سیم استفاده شود، می‌توان از این گوشی بدون باتری همیشه و همه جا استفاده کرد.

می‌توانید آینده‌ای را تصور کنید که ایستگاه پایه‌ي ما، در تمامی برج‌های مخابراتی و روترهای وای-فای نصب شده باشد. و اگر هر خانه‌ای یک روتر وای-فای داشته باشد، شما پوشش تلفن همراه بدون باتری را همه جا خواهید داشت.
وامسی تال، عضو گروه پژوهشی دانشگاه واشنگتن

دیدگاهتان را بنویسید