انتشار رایگان آرشیو یکی از بهترین مجلات علمی تخیلی در اینترنت

You are currently viewing انتشار رایگان آرشیو یکی از بهترین مجلات علمی تخیلی در اینترنت

اگر از علاقه‌مندان به دوران کلاسیک مجلات علمی تخیلی هستید، یکی از بهترین‌های این ژانر به صورت رایگان در دسترس شماست. اگر به داستان‌های علمی و صد البته خیال‌پردازانه‌ی فضایی علاقه دارید هم این خبر خوبی برای شماست. وبسایت Archive.org از امروز خانه‌ای برای مجموعه‌ای کامل از شماره‌‌های منتشر شده از مجله‌ی Galaxy Science Fiction، منتشر کننده برخی از برترین مقالات این ژانر است.

این مجموعه‌ی خارق العاده شامل ۳۵۵ شماره‌ی جداگانه از این مجله‌ی علمی تخیلی است که از سال ۱۹۵۰ تا سال ۱۹۷۶ منتشر شده‌اند. این شماره‌ها شامل داستان‌هایی به قلم اسطوره‌های این ژانر نظیر ایزاک آسیموف، رابرت آ. هینلین، کلیفورد سیماک و تئودور استورژن است. البته داستان‌های نویسندگان برجسته‌ی دیگری نظیر کریس نویل، آلن نیرس، یا جان کریستوفر نیز در این مجله علمی تخیلی منتشر شده که مطالعه‌ی آن‌ها خالی از لطف نیست.

پرچمدار مجلات علمی تخیلی دهه‌های ۵۰ و ۶۰

Galaxy Science Fiction یکی از برترین مجلات علمی تخیلی عصر خود به شمار می‌رفت. این مجله توسط سردبیر آن، هارود لئونارد گلد، پس از پایان جنگ جهانی دوم تأسیس شد. در این دوران، داستان‌های علمی تخیلی در جهان بسیار پر طرفدار بودند و همین امر باعث محبوبیت بالای این مجله در میان مخاطبان شد.

بیشتر بخوانید:  تحول در کاوش و سفرهای هوایی و فضایی با موتور جت پلاسما

در سال‌های بعد و با افزایش دسترسی مردم به رسانه‌های دیگر نظیر رادیو، تلویزیون و نیز ظهور رمان‌های جذاب، محبوبیت این مجلات رو به کاهش نهاد. موضوعی که البته با خلاقیت گلد و انتشار داستان‌های علمی تخیلی با زمینه‌های اجتماعی و نیز توجه دقیق‌تر به مفاهیم ارايه شده در این ژانر، تأثیر چندانی بر این مجله‌ی محبوب نداشت. دوران سردبیری هارولد گلد و نیز فردریک پهل، عصر طلایی این مجله بود و دو دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ میلادی دوران اوج Galaxy Science Fiction بوده است.

در سال‌های بعد اما رشد سریع‌تر فناوری‌های ارتباطی و گسترش تلویزیون، مخاطبان این مجلات را کاهش داد و کم کم دوران افول این مجله آغاز شد. افولی که در سال ۱۹۸۰ منجر به تعطیلی یکی از سرآمدان مجلات علمی تخیلی شد.

حالا اما با آپلود آرشیو این مجله، دوباره می‌توان به عصر طلایی داستان‌های علمی تخیلی نگاهی کرد و با دنیای آن‌ها بیشتر آشنا شد. برای مشاهده این آرشیو فوق‌العاده، اینجا را ببینید.

این پست دارای 6 نظر است

  1. امیرحسین

    سلام،من یه نویسنده علمی تخیلی هستم، آقای آرش شما مجله ای رو می شناسید که الان فعالیت کند؟
    یا کسی که بتونه ترجمه کنه؟

    1. آرش

      سلام
      سایت‌های زیادی توی این زمینه هست، هم ایرانی، هم خارجی
      من شخصاً بیشتر به سایت‌های خارجی علاقه دارم، چون ایده‌های خلاقانه‌تری دارن. سایت‌های زیر به نظر من خوب هستن، البته بستگی به سلیقه‌ی شما هم داره:
      Apex Magazine.
      Beneath Ceaseless Skies.
      Clarkesworld Magazine.
      Daily Science Fiction.
      The Dark Magazine.
      Escape Pod.
      Fireside Magazine.
      Galaxy’s Edge Magazine
      بین سایت‌های ایرانی هم میشه مطالب جذابی پیدا کرد اما خیلی نه! چون اکثراً ترجمه هستن. سایت‌های مربوط به هوادارهای جورج مارتین و تالکین و … هم خوبه.

  2. احمد مهرجو

    سلام یک سوژه بسیار علمی و تخیلی با لاتکس بصورت مقاله نوشته ام ، به پیشنهاد زورنال های elsevier می تواند مبنای یک داستان و ادبیات علمی تخیلی باشد در صورت تمایل برای شما ارسال کنم

    1. آرش

      سلام
      وقت وقت بخیر
      بنده در خدمت هستم و خوشحال میشم با شما همکاری کنم.

  3. احمد مهرجو

    سلام آرش چگونه فایل را ارسال کنم

دیدگاهتان را بنویسید