پروژه گنوم ۲۰ ساله شد؛ یادبودی برای ۲۰ سال حضور پرقدرت

You are currently viewing پروژه گنوم ۲۰ ساله شد؛ یادبودی برای ۲۰ سال حضور پرقدرت

۲۰ سال پیش، یعنی ۱۵ آگوست ۱۹۹۷، میگوئل دی ایکاسا و فدریکو منا کوینتورو پروژه‌ای را آغاز کردند که هدفش طراحی رقیب و جایگزینی برای کی‌دی‌ای بود. این پروژه متن‌باز، پروژه گنوم نام گرفت، نامی که مخفف عبارت «GNU Network Object Model Environment» است.

هرچند برای انتشار اولین نسخه‌ی گنوم دو سال زمان نیاز بود، اما روند رشد این پروژه در سالیان گذشته سریع ادامه یافته و تا به حال ۳۳ نسخه‌ی پایدار از آن منتشر شده است. آخرین ویرایش گنوم، نسخه‌ی ۳٫۲۴ با نام پورت‌لند است. نسخه‌ي بعدی، ۳٫۲۶ با نام منچستر نیز در حال توسعه است و بنا بر زمان بندی منتشر شده، در سپتامبر امسال منتشر خواهد شد. پروژه گنوم با بیش از ۸ میلیون خط کدنویسی و نیز بیش از ۶ هزار حامی و همکار، از مرز بیست سال توسعه گذشت و ۲۰ سالگی‌اش را جشن گرفت.

بیشتر بخوانید:  BQ Aquaris M10 اولین تبلت جهان با سیستم عامل لینوکس Ubuntu

پروژه گنوم با افتخار تولد بیست سالگیش را جشن می‌گیرد. از زمانی که گنوم توسط میگل دی ایکاسا و فدریکو منا کوینتورو در تاریخ ۱۵ آگوست ۱۹۹۷ تاسیس شد، این پروژه به یکی از ستون‌های جامعه‌ی نرم افزارهای رایگان تبدیل شده است
بخشی از متن منتشر شده در وبسایت رسمی پروژه گنوم به مناسب تولد ۲۰ سالگی

پروژه گنوم ۳٫۲۶ منچستر در راه است

گنوم ۳٫۲۴ برای اکثر توزیع‌های مشهور لینوکس نظیر اوپن‌سوزه، فدورا و اوبونتو توسعه داده شده و روند توسعه‌ی آن همچنان ادامه دارد. نسخه‌ی ۳٫۲۴ پورت‌لند در حال حاضر در این سیستم عامل‌ها استفاده می‌شود و قرار است نسخه‌ی ۳٫۲۶ منچستر هم به صورت پیشفرض در دو سیستم عامل اوبونتو ۱۷٫۱۰ و فدورا ۲۷ نیز استفاده شود.

در حال حاضر اما وقت، وقتِ جشن است و تیم توسعه دهنده‌ی پروژه گنوم همه‌ی هواداران این پروژه و نیز نرم افزارهای متن‌باز و رایگان را به جشن بیستمین سالگرد آغاز پروژه دعوت می‌کند. جشنی که البته مهم‌ترین آن، در کنفرانس اروپایی کاربران و توسعه‌دهندگان گنوم با حضور فدریکو منا کوینتورو، یکی از بنیان گذاران پروژه گنوم برگذار شد. جشن تولدی که همزمان با جشن تولد خود او نیز بود.

دیدگاهتان را بنویسید