پیش‌بینی حمله کوسه در سواحل استرالیا با استفاده از پهباد و هوش مصنوعی

You are currently viewing پیش‌بینی حمله کوسه در سواحل استرالیا با استفاده از پهباد و هوش مصنوعی

یکی از مهم‌ترین مشکلات گردشگران و علاقه‌مندان به شنا در آب‌های آزاد،‌ خطر حمله‌ي ماهیان گوشت‌خوار و در رأس آن‌ها کوسه است. از همین رو، حمله کوسه عامل اصلی ایجاد خطر برای شناگران در سواحل کشور استرالیا به شمار می‌رود. این مشکل جایی مهم‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم نظارت‌های انسانی تنها قادر به پیش‌بینی ۳۰ درصد از حملات است. همین موضوع عاملی برای استفاده‌ی استرالیا از سامانه‌ای جدید و فناورانه برای پیش‌بینی حملات کوسه‌ها در سواحل است. سامانه‌ای که از پهباد‌های تصویر بردار و هوش مصنوعی برای پردازش تصاویر تشکیل شده است.

این سامانه از تعدادی پهباد تصویر بردار تشکیل شده است که تصاویر را به رایانه‌ای منتقل می‌کند، رایانه با استفاده از هوش مصنوعی آن را پردازش کرده و خطر را تخمین می‌زند. شیوه‌ی پردازش هوش مصنوعی، یادگیری ماشین است. گروه سازنده‌ی این نرم افزار از دو جنبه هوش مصنوعی را آموزش می‌دهند، اول شناسایی آبزیان با استفاده از تصویر‌های هوایی و دوم تمایز گذاری میان کوسه و سایر آبزیان و تشخیص کوسه.

شناسایی آبزیان از کوسه تا دلفین

بنا بر گزارش رویترز، در حال حاضر این سامانه نه تنها قادر به شناسایی کوسه است، بلکه سایر آبزیان بزرگ نظیر دلفین و نهنگ را هم شناسایی می‌کند. تمامی اطلاعات حاصل از این سامانه توسط کاربران قابل کنترل است و برای تأیید نهایی به نظر کاربر نیاز دارد. این سامانه در فاز ابتدایی توانسته با دقت ۹۰ درصد حملات را تشخیص دهد و پیش‌بینی کند. توانایی بسیار خوبی که نه تنها دقت بررسی‌ها را افزایش داده است، بلکه هزینه‌ی کمتری هم در بر دارد. چراکه در حالت عادی برای بررسی خطر حمله کوسه از چندین نفر سوار بر هلی‌کوپتر برای تماشای سطح آب استفاده می‌شود، روشی که هم پر هزینه و هم کم دقت است.

بیشتر بخوانید:  اولین تصاویر نهنگ منقاریان ؛ گونه‌ای کمیاب و منحصر بفرد از نهنگ‌ها

در کنار توانایی سامانه برای پیش‌بینی حمله کوسه، از این سامانه می‌توان برای سرشماری و کنترل وضعیت آبزیان مختلف از جمله کوسه نیز استفاده کرد. قابلیتی که امکان مناسبی را در اختیار کارشناسان محیط زیست قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید