نقش شبکه‌های اجتماعی در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان توفان هاروی

You are currently viewing نقش شبکه‌های اجتماعی در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان توفان هاروی

همانطور که در خبرها دیده و شنیده‌اید، توفان هاروی چند روزی است دو ایالت جنوبی امریکا، تگزاس و لوئیزیانا را درنوردیده است. توفانی سهمگین که علاوه بر شکستن رکورد بارندگی در این ایالات و نابودی بسیاری از زیرساخت‌ها و ساختمان‌های شهرهای مختلف این مناطق، باعث کشته، زخمی و بی‌خانمان شدن بسیاری از ساکنین این دو ایالت شده است. توفانی که یکی از بزرگترین بلایای طبیعی جهان در دهه اخیر بوده و البته شدیدترین توفان امریکا در ۱۲ سال اخیر، نمایی دیگر از نقش کلیدی شبکه‌های اجتماعی در حوادث این چنینی را به نمایش گذاشت.

با یک جستجوی ساده می‌توانید تعداد زیادی از مقالات و مطالب بلند بالای وبسایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف، درباره‌ي نقش شبکه‌های اجتماعی در افزایش سرعت کمک رسانی به حادثه دیدگان را پیدا کنید. به عنوان مثال وبسایت مشهور مشیبل با انتشار مطلبی تحت عنوان «اپلیکیشن‌هایی که به نیروهای امدادی توفان هاروی در ارتباط با مردم بحران‌زده کمک می‌کنند» به معرفی چندین نرم افزار مشهور پرداخته است. نرم افزارهایی نظیر اسنپ‌چت، نقشه گوگل، زلو، گلیمپس، توییتر، رددیت و پاوبوست که هر یک از آن‌ها کاربردی خاص در کمک به نجات افراد داشته‌اند.

توفان هاروی و اسنپ‌چت
استفاده از اسنپ‌چت برای نمایش زنده وضعیت شهر در حین عبور توفان هاروی

کمک‌رسانی آنی با شبکه‌های اجتماعی

در واقع عمده استفاده‌ی ابزارهای فوق، مکان‌نمایی و خبر رسانی سریع و عمومی درباره‌ي وضعیت حادثه دیدگان است نه ثبت تصاویر و اشتراک فردی آن. مثلاً کاربران با استفاده از مکان‌نمای نرم افزار اسنپ‌چت، که یکی از شبکه‌های اجتماعی اشتراک عکس است، نقشه‌ای زنده و به‌روز از روند عبور توفان در شهرهای مختلف و نیز مکان‌های نیاز به کمک فوری تهیه کردند.

همانطور که می‌بینید در میان نرم افزارهای کلیدی خبری از نام اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام نیست. آنچه بیشترین استفاده را داشته است شبکه‌های اجتماعی با سطح برقراری ارتباط عمومی بوده و در واقع هشتگ‌ها بخش مهمی از امداد رسانی را بر عهده داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:  آتش‌نشانان قهرمان، آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو و سلفی‌گیران همیشه در صحنه!

شاید مقایسه‌ی توفان هاروی و حادثه‌ي پلاسکو قیاس مع‌الفارق باشد و شاید در چنین شرایطی واکنش عمومی ما هم جور دیگری باشد اما تعداد پایین شهروند خبرنگاران! و تعداد بالای شهروند امدادگران در میان مردم امریکا، نمایی دیگر از روند رو به رشد شبکه‌های اجتماعی در جهان امروز را بیان می‌کند. نمایی که فرهنگ استفاده نیز همراه با فناوری در حال رشد است و سلفی‌گیری با سیل زدگان جایی در آن ندارد…

دیدگاهتان را بنویسید