مداد جادویی ملاله ؛ روایتی مصور از دوران کودکی ملاله یوسف‌زی

You are currently viewing مداد جادویی ملاله ؛ روایتی مصور از دوران کودکی ملاله یوسف‌زی

متولد سال ۱۹۹۷ میلادی در کشور پاکستان است. وبلاگ نویسی ساده که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ مطالب اعتراضی در مورد وضعیت دانش آموزان در دره سوات پاکستان و سختی زندگی در مناطق تحت تسلط طالبان می‌نوشت. همه چیز معمولی بود تا اینکه یک روز در راه بازگشت از مدرسه، طالبان به اتوبوسی مدرسه‌ای که او و دوستانش در آن بودند حمله کردند. سربازان طالبان به دنبالش می‌گشتند. دست آخر او را پیدا کردند و تیری به سرش زدند. او با وضعیتی وخیم به بیمارستان منتقل شد. چند بار جراحی شد و علی رغم تهدیدات متوالی طالبان پاکستان به قتل، از بیمارستان مرخص شد و به فعالیت‌های حقوق بشری‌اش ادامه داد. او کسی نیست جز ملاله یوسف‌زی.

در سال ۲۰۱۳ در مجمع عمومی سازمان ملل سخرانی کرد و از مشکلات هم‌سن و سال‌هایش برای تحصیل گفت و مدرسه را حق کودکان دانست. حالا نوجوان وبلاگ نویس تبدیل به فعال حقوق بشر توانایی شده بود. ۱۲ ژوئیه، شانزدهمین روز تولدش را سازمان ملل، روز ملاله نامید. همان سال پارلمان اروپا جایزه آزادی اندیشه‌اش، جایزه ساخاروف را به او داد. یک سال بعد هم بنیاد نوبل جایزه صلح نوبل را به ملاله یوسف‌زی اهدا کرد. نوجوانی که حالا به نمادی برای دفاع از حقوق کودکان در جهان شده بود.

ملاله اما پس از همه‌ي این روزهای تلخ و شیرین، هنوز کودکیش را فراموش نکرده است. او با نوشتن کتاب «من ملاله هستم» و حتی با همکاری در ساخت مستند زندگی‌اش به نام «او مرا ملاله نامید» بخشی از داستان زندگی خودش را بیان کرد. آثاری که بخش‌هایی از سختی‌های زندگی او پیش و پس از حمله طالبان را بیان می‌کرد.

روایتی کودکانه از روزهای کودکی ملاله

این بار اما ملاله کتاب دیگری منتشر کرده است، کتابی متفاوت. این کتاب که «مداد جادویی ملاله» نام دارد، کتابی مصور است که دوران شیرین کودکی‌اش را به تصویر می‌کشد. دورانی که او امید، شادی و آرامش داشت. کتابی که هدفش از انتشار آن بیان اهمیت امید، اعتقاد به روزهای جادویی آینده و تلاش برای تبدیل دنیا به جایی بهتر برای زندگی است. مداد جادویی ملاله کتابی است که او با کودکان به زبانی کودکانه حرف می‌زند و داستان کودکیش را کودکانه بیان می‌کند.

این کتابی عالی برای مطالعه دانش آموزان جوان است، کتابی که آن‌ها را به کسب بینشی عمیق‌تر ازجهان تشویق می‌کند… سادگی نوشتار یوسف‌زی و پیام قدرتمندی که او ارسال می‌کند، این کتاب را برای همه الهام بخش می‌سازد.
بخشی از نقد مجله School Library Journal بر این کتاب

نام این کتاب از داستان کارتونی به نام شاکا یاکا بوم بوم که ملاله در دوران کودکیش می‌دیده الهام گرفته شده است. شخصیت اصلی کارتون، سانجا، مدادی جادویی داشته که هر چیزی را که به آن احتیاج پیدا می‌کرده، می‌کشیده و پس از آن نقاشیش به واقعیت تبدیل می‌شده است.

کتاب مداد جادویی ملاله

این کتاب مصور ۴۸ صفحه‌ای از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) امسال (۱۳۹۶) منتشر خواهد شد. قیمت کتاب مداد جادویی ملاله ۱۷٫۹۹ دلار است.

منبع: Mashable

دیدگاهتان را بنویسید