داستانک یا فلش فیکشن چیست؟ داستانک نویس کیست؟

You are currently viewing داستانک یا فلش فیکشن چیست؟ داستانک نویس کیست؟

داستانک، فلش فیکشن (Flash Fiction)، یا داستان کوتاهِ کوتاه قالبی در داستان نویسی است با متنی چند خطی که حداکثر یک صفحه است. همانطور که از نام این قالب ادبی مشخص است، داستانک از داستان کوتاه هم کوتاه‌تر است و داستان را با کم‌ترین لغات ممکن روایت می‌کند. در واقع در این قالب داستان نویسی، نویسنده به دنبال کشفی ضربه‌زننده و غافلگیر کردن و وارد کردن شوک به خواننده است.

تعریف و انواع داستانک

تعریف دقیقی برای تعداد لغات به کار رفته در داستانک وجود ندارد اما معمولاً تعداد لغات نباید فراتر از ۲۰۰۰ لغت باشد. عموماً داستانی با تعداد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لغت، داستانک یا فلش فیکشن در نظر گرفته می‌شود. مهم‌ترین آرایه‌ي ادبی به کار رفته در داستانک نویسی ایجاز است. برای نوشتن این قالب داستانی آشنایی و توان استفاده از این آرایه‌ی ادبی بسیار مهم است. برخی از نویسندگان این قالب ادبی معتقدند بهترین راهکار فلش فیکشن نویسی، خلاصه کردن داستان و یا نوشتن ایده‌ی اصلی داستانی بلندتر است. معمولاً گفته می‌شود که برای نوشتن فلش فیکشنی مناسب، بهتر است پایان داستان در میانه‌ی آن آورده شود  تا خواننده در حین مطالعه، زمان کافی برای درک مطلب اصلی را هم داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  داستان کوتاه نامه / دانلود PDF کامل

داستانک خود دارای گونه‌های مختلفی است. برخی از مشهورترین گونه‌هایی این قالب داستانی به نقل از ویکی‌پدیا عبارتند از:

– داستان ۶ کلمه‌ای: همانطور که از نام این قالب پیداست، در این گونه داستان، تنها ۶ لغت وجود دارد. مشهورترین مثال این مدل عبارت زیر است. برخی معتقدند این داستان شش کلمه‌ای نوشته‌ي ارنست همینگوی است، هرچند مدرک معتبری برای آن وجود ندارد.

«برای فروش: کفش‌های کودک، پوشیده نشده.»

– داستان ۱۴۰ کاراکتری: این گونه از داستان، نوشتارهای داستانی قابل انتشار در توییتر است، به همین دلیل آن را توییتریچر (Twitterature) نامیده می‌شود.

مثال: در مرکز شهر ما جنگلی است پر از جانوران.

– داستان چکیده: داستانی با کمتر از ۵۰ لغت.

– داستان درابل: داستانی با کمتر از ۱۰۰ لغت.

– داستان کوتاهِ کوتاه: داستانی با کمتر از ۲۵۰ لغت.

– داستان برق‌آسا: داستانی با کمتر از ۷۵۰ لغت.

– داستان ناگهانی: طولانی‌ترین داستانک با حداکثر ۲۰۰۰ لغت.

اگر می‌خواهید داستانک نویس شوید، می‌توانید با مطالعه مقاله مجله‌ي فلش فیکشن آنلاین (اینجا) با عنوان «چگونه فلش فیکش بنویسیم» آغاز کنید، هرچند منابع بسیاری برای یادگیری اصول اولیه این قالب داستانی در اینترنت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید