تصاویر ماهواره‌ای حرکت توفان اوفلیا به سمت سواحل بریتانیا

You are currently viewing تصاویر ماهواره‌ای حرکت توفان اوفلیا به سمت سواحل بریتانیا

برخلاف بسیاری از توفان‌های گرمسیری تشکیل شده در اقیانوس اطلس شمالی که به سمت خلیج مکزیک و سواحل جنوبی کشور امریکا حرکت می‌کنند، توفان اوفلیا (Ophelia) مسیر دیگری را در پیش گرفته و مقصد آن سواحل شمال غرب قاره‌ی اروپا و کشورهای آن منطقه است.

به گفته‌ي کارشناسان، توفان اوفلیا نیز در همان بخش معروف اقیانوس اطلس که «ناحیه توسعه اصلی» نامیده می‌شود، تشکیل شده است. هرچند برخلاف اکثر توفان‌های این ناحیه، این توفان اما به سمت اروپا در حرکت است. گفته می‌شود این توفان چنان قدرتمند است که امکان تغییر رکوردهای سهمگین‌ترین توفان اروپا را نیز داراست. از آنجا که جهت بادهای توفان اوفلیا غرب به شرق و نیز شدت و سرعت بادها به اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند، این توفان تمامی پارامترهای لازم برای حرکت به سمت اروپا و رسیدن به آنجا را دارد و مقصد اوفلیا، ابتدا جزایر آزور و سواحل پرتغال و اسپانیا و پس از این‌ها، سواحل بریتانیا و ایرلند پیش‌بینی می‌شود.

اوفلیا دهمین تندباد متوالی تشکیل شده در اقیانوس اطلس است که به توفان تبدیل شده است. رکوردی که با رکورد ثبت شده در تاریخ کره زمین در سال‌های ۱۸۷۸ و نیز ۱۸۸۶ و ۱۸۹۳ برابری می‌کند.
توییت دکتر فیلیپ کولتزباش، پژوهشگر گروه علوم جوی در دانشگاه دولتی کلرادو امریکا

توفان اوفلیا
طرح شبیه‌سازی شده وضعیف توفان اوفلیا هنگام ورود به سواحل ایرلند
بیشتر بخوانید:  تصاویر ماهواره‌ای توفان هاروی ؛ قدرتمندترین توفان دهه اخیر امریکا

هرچند به سبب تشکیل این توفان در ناحیه‌ استوایی، اوفلیا توفانی گرمسیری به شمار می‌رود، اما با نزدیک شدن به اروپا از شدت آن کاسته می‌شود و قدرتش هم کمتر خواهد است. البته پیش‌بینی می‌شود این توفان در هنگام عبور از ایرلند و سواحل بریتانیا قادر به تولید بادهایی با سرعت ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد. بنابر پیش‌بینی‌ها، توفان اوفلیا احتملاً از یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در منطقه‌ی بریتانیا خواهد بود، هرچند هنوز هم دقیقاً نمی‌توان زمان آن را تأیید کرد.

توفان اوفلیا
مسیر و زمان پیش‌بینی شده برای حرکت توفان اوفلیا

دیدگاهتان را بنویسید