لنوو و جشن تولد ۲۵ سالگی سری لپ‌تاپ‌های ThinkPad

You are currently viewing لنوو و جشن تولد ۲۵ سالگی سری لپ‌تاپ‌های ThinkPad

۲۵ سال پیش، یعنی زمانی که من فقط ۲ ساله بودم، شرکت آی‌بی‌ام (که بعدها در لنوو ادغام شد) لپ‌تاپی را تولید کرد که هنوز هم یکی از محبوب‌ترین سری لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است. ThinkPad نام خط تولیدی از لپ‌تاپ و تبلت شرکت لنوو است که شهرتی جهانی دارد و تقریباً در سراسر جهان به فروش رسیده است.

در روزهایی که فلاپی دیسک‌ها نهایت پیشرفت فناوری بودند و مایکروسافت به تازگی ویندوز ۳٫۱ را روانه بازار کرده بود، شرکت آی‌بی‌ام با معرفی لپ‌تاپی زیبا و متفاوت به نام ThinkPad، انقلابی در بازار رایانه‌های شخصی به پا کرد. مجموعه‌ای که به سرعت محبوبیت جهانی پیدا کرد و تا سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۱۰۰ میلیون از آن به فروش رفت.

بیشتر بخوانید:  10 سالگی وان‌درایو ؛ رشد سریع کاربران و امکانات جدید موبایلی

شاید مدل‌ها و طراحی‌های جدید ThinkPad شباهتی با مدل‌های اولیه آن نداشته باشد اما لنوو به مناسبت ۲۵ سالگی این مجموعه، مدلی با نام ThinkPad 25 را معرفی کرده است که تمامی سخت افزارهای روز دنیای از جمله پردازشگر اینتل Core i7، رم ۱۶ گیگابایتی، هارد ۵۱۲ گیگابایتی اس‌اس‌دی، گرافیک جی‌فروس ۹۴۰MX و البته طراحی نسبتاً مشابهی با اولین مدل‌های ThinkPad دارد.

Lenovo ThinkPad 25
Lenovo ThinkPad 25

شاید پرداختن به مشخصات مدل ویژه تولد ۲۵ سالگی لنوو ThinkPad هم موضوعی مناسب برای این روز باشد اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به ۱۰ ویژگی خاص سری لپ‌تاپ‌های ThinkPad که کمتر کسی از آن‌ها با خبر است.

۱۰ ویژگی ThinkPad که از آن بی‌خبرید

۱- اولین مدل ThinkPad را یک شرکت ژاپنی به نام bento box طراحی کرده است. ایده‌ی طراحی ظاهری این لپ‌تاپ، غافل‌گیری کاربر پس باز کردن جعبه‌ای سیاه است که درونش رایانه قرار داشته است!

700C ThinkPad
مدل ۷۰۰C ساخت سال ۱۹۹۲

۲- لوگوی به کار رفته روی بدنه‌ی لپ‌تاپ، بر خلاف نظر همه‌ی کاربران با زاویه‌ی ۴۳ درجه نصب شده، نه ۴۵ درجه!

۳- حرفی که به رنگ قرمز در لوگو به کار رفته، از منظر رنگ شناسی قرمز نیست بلکه ارغوانی است!

۴- جنس لاستیک استفاده شده در لوگوی روی لپ‌تاپ، از جنس لاستیک مورد استفاده در غلتک‌های صنعتی است.

لوگوی اصلی ThinkPad

۵- نام داخلی ۷۰۰C ThinkPad، اولین لپ‌تاپ تولیدی آی‌بی‌ام در این سری «Nectarine» بوده است.

۶- فرکانس پردازشگر مدل ۷۰۰C فقط ۲۵ مگاهرتز بوده است، رقمی که تقریباً ۱۱۲ برابر کمتر از فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتزی مدل‌های فعلی است.

۷- در سال ۱۹۹۳ شرکت آی‌بی‌ام مدل ThinkPad 555BJ را معرفی کرد که یک چاپگر هم در آن نصب شده بود!

۸- باشگاه طرفداران این سری از لپ‌تاپ‌ها اعضایی میلیونی از سراسر جهان دارد.

۹- تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ میلیون مدل از این سری محبوب در سراسر دنیا به فروش رسیده است.

۱۰- نام ThinkPad از دفترچه یادداشت‌هایی الهام گرفته شده که روی جلد آن عبارت «Think (فکر کردن)» نوشته شده بوده و آن سال‌ها همه‌ی کارکنان آی‌بی‌ام یکی از آن را داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید