مشاهده نشانه‌هایی از بیماری آلزایمر در مغز دلفین

You are currently viewing مشاهده نشانه‌هایی از بیماری آلزایمر در مغز دلفین

چند سالی می‌شود که رشد بیماری آلزایمر در میان انسان‌ها به مشکلی جهانی تبدیل و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه نیز انجام شده است. آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که موجب کاهش عملکرد مغز فرد مبتلا می‌شود. بیماری سختی که مشکلات بسیاری را برای انسان‌ها ایجاد کرده است، مشکلی که حالا در دنیای حیوانات نیز مشاهده شده و برای اولین بار اطلاعاتی از ابتلای دلفین‌ها به این بیماری سخت منتشر شده است.

پروفسور سیمون لاوستون، استاد کهنسال دانشکده روانپزشکی دانشگاه آکسفورد و روانپزشک بنیاد بهداشتی آکسفورد در همکاری با چندین پژوهشگر دیگر، مقاله‌ای مروری را منتشر کرده که برای اولین بار در جهان به بررسی نشانه‌های مختلف بروز بیماری آلزایمر در مغز انسان و سایر حیوانات پرداخته است. پژوهشی که منتج به نتایج شگفت انگیزی شده و برای اولین بار نشانه‌های وجود بیماری آلزایمر در دلفین را بر ملا کرده است.

بیشتر بخوانید:  تغییر شکل مغز انسان در اثر سفرهای فضایی

پروتئین‌های بیماری آلزایمر در مغز دلفین

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از پروتئین‌های عامل ایجاد آلزایمر در مغز انسان، در مغز دلفین نیز مشاهده شده‌اند. تأثیر این پروتئین‌ها بر مغر دلفین هنوز مشخص نیست و نمی‌توان دقیقاً شرایط مغزی دلفین‌های مبتلا به آلزایمر را مشخص کرد.

مشاهده‌ی نشانه‌های آلزایمر کامل در مغز مجودی به غیر از انسان بسیار نادر است. این اولین باری است که کسی چنین شواهد واضحی از پروتئین‌های عامل بیماری آلزایمر در مغز یک حیوان وحشی یافته است.
پروفسور سیمون لاوستون در گفتگو با سایت دانشگاه آکسفورد

هرچند در ۱۵ سال اخیر تعداد افراد مبتلا به این بیماری ۵۵ برابر شده و ابتلای افراد مختلف به آلزایمر مشکلات بسیاری را برای خود، خانواده و حتی دولت‌ها به وجود آورده است؛ اما تا به حال موردی از ابتلای حیوانات به این بیماری منتشر نشده بود. موردی که حالا مسیر جدیدی از پژوهش‌ها در مورد جانوران را آغاز کرده است و قطعاً در آینده از این دست پژوهش‌ها نیز بیشتر خواهیم دید.

برای مطالعه متن کامل مقاله منتشر شده از این پژوهش، اینجا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید