کربن دی‌اکسید اتمسفر در بالاترین سطح ۳ میلیون سال اخیر

You are currently viewing کربن دی‌اکسید اتمسفر در بالاترین سطح ۳ میلیون سال اخیر

غلظت کربن دی‌اکسید اتمسفر زمین رکورد جدیدی ثبت کرده و به بالاترین میزان در ۳ میلیون سال اخیر رسیده است. سال ۲۰۱۶ البته رکورد دیگری نیز به ثبت رسانده و بیشترین رشد سالانه میزان غلظت کربن دی‌اکسید در جو زمین را نیز شکسته است.

در حالی که تا سال ۲۰۱۵ میلادی غلظت کربن دی‌اکسید اتمسفر زمین ۴۰۰ قسمت در میلیون (ppm) بود، سال ۲۰۱۶ با رکوردشکنی جدیدی به رقم ۴۰۳٫۳ ppm رسید. رشد شدیدی که علت آن افزایش تولید طبیعی کربن دی‌اکسید ناشی از پدیده‌ی ال‌نینو به موازات تولید آن توسط بشر بوده است.

اعداد دروغ نمی‌گویند. ما هنوز هم مقدار زیادی [کربن دی‌اکسید] تولید می‌کنیم و باید آن را کاهش دهیم. هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در استفاده از انرژی‌های پاکیزه مشاهده شده اما باید برای اطمینان از رشد چنین فناوری‌هایی با تولید کربن کم‌تر، تلاش‌هایمان را دو چندان کنیم.
اریک سولهایم، رییس بخش محیط زیست سازمان ملل

نمودار کربن دی‌اکسید اتمسفر زمین
نمودار رشد تولید کربن دی‌اکسید اتمسفر زمین

افزایش سریع کربن دی‌اکسید اتمسفر

بنا بر گزارش منتشر شده در وبسایت سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، میزان افزایش مقدار گازهای کربن دی‌اکسید، متان و نیتروژن اکسید در اتمسفر زمین از سال ۱۷۵۰ میلادی تا به امروز به ترتیب ۱۴۵، ۲۵۷ و ۱۲۲ درصد بوده است. علت انتخاب سال ۱۷۵۰ به عنوان مبنا این است که انقلاب صنعتی در جهان از آن سال‌ها آغاز شد و افزایش شدید تولید گازهای مضر برای محیط زیست نیز پس از انقلاب صنعتی افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:  اینفوگرافیک: 6 گام ساده برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی

افزایش بی‌رویه گازهای گلخانه‌ای در جو زمین در حالی است که هنوز هم بسیاری از کشورها از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. سوخت‌هایی مهم‌ترین عامل تولید گازهایی نظیر کربن دی‌اکسید، گرم شدن و تغییرات اقلیمی زمین هستند. این موضوع در حالی است که پیش از نیز اعلام شده بود که سال ۲۰۱۶ میلادی گرم‌ترین سال تاریخ زمین بوده است.

با اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم جهان در حال عبور از مصرف سوخت‌های فسیلی به سوی تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر هستند، اما روند فعلی چندان مناسب نیست و نیاز به افزایش سرعت توسعه‌ي فناوری‌های سبز به شدت احساس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید