داستان نخستین زنی که پاپ شد؛ پاپ ژوان از افسانه تا واقعیت

You are currently viewing داستان نخستین زنی که پاپ شد؛ پاپ ژوان از افسانه تا واقعیت

پیرمردی در لباسی بلند و کلاهی سفید، صلیبی بر گردن و ساکن واتیکان؛ تصور من و شاید بسیاری از افراد از پاپ همین است. دست‌ِ کم در ۲۰ تا ۳۰ گذشته که اینگونه بوده، از پاپ ژان پل دوم گرفته تا بندیکت شانزدهم و پاپ فعلی، فرانسیس، همگی در این ویژگی‌ها اشتراکات دارند. از زمانی که حکومت‌های مسیحی در اروپا سقوط کردند تا به امروز، ۲۶۶ پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان بوده‌اند. به اصرار کلیسای واتیکان ادعا می‌شود که همگی پاپ‌ها مرد بوده‌اند، البته مثل اکثر اتفاقات و حقایق بشری، همیشه پای یک استثنا هم در میان است! نام این استثنا پاپ ژوان است!

افسانه‌ای قدیمی در میان بسیاری از کاتولیک‌های جهان وجود دارد که داستان رسیدن یک زن به مقام پاپ را بیان می‌کند، داستانی که بسیاری از افراد به آن معتقد هستند. این داستان که برای اولین بار در قرن سیزدهم میلادی نقل شده است، درباره‌ی پاپ ژوان (Joan) است. سالیان سال است که پیروان کلیسای کاتولیک باور دارند که نه تنها نام واقعی پاپ ژان هشتم که در قرن نهم میلادی رهبری کلیسا را بر عهده داشته است، پاپ ژوان بوده، بلکه او یک زن بوده است.

بیشتر بخوانید:  فرمانده زن در ارتش وایکینگ ؛ افسانه‌ای که به واقعیت بدل شد

افسانه پاپ ژوان

افسانه پاپ ژوان

بنا بر این افسانه، ژوان که به تحصیل علوم دینی علاقه‌مند بوده، با جا زدن خودش به عنوان یک مرد، همراه با نامزدش به صومعه می‌رود. او در صومعه پله‌های ترقی را طی می‌کند و مراحل بالایی در کلیسای کاتولیک می‌رسد و سرانجام به عنوان پاپ انتخاب می‌شود. پاپ ژوان که در سنین جوانی به بالاترین مقام کلیسا دست یافته است، در مقام پاپ مشغول به کار می‌شود. در این مدت کسی هم به او مشکوک نمی‌شود تا زمانی که او باردار شده و در یکی از برنامه‌های مذهبی دست جمعی وضع حمل می‌کند! با به دنیا آمدن بچه، جنسیت واقعی او نمایان و دست ژوان رو می‌شود! این که مشکلات زایمان باعث مرگ او شده یا مسئولین کلیسا او را به قتل رسانده‌اند مشخص نیست اما پس از این اتفاق پاپ ژوان می‌میرد.

داستان پاپ ژوان

از آن پس پاپ ژوان به سوژه‌ای اصلی برای هنرمندان تبدیل می‌شود و جالب است بدانید که مجسمه‌ای سرامیکی از او در کلیسای جامع سیه‌نا نیز وجود داشته است که در سال ۱۶۰۱ و به دستور پاپ کلمنت هشتم تخریب می‌شود. از این سال به بعد کلیسای کاتولیک وجود پاپ ژوان را به کلی تکذیب کرده و به مدارکی استناد می‌کند که زن وضع حمل کرده در آن برنامه مذهبی را یکی از خواهر یا برادر زاده‌های پاپ ژان هشتم در نظر گرفته‌اند. تکذیب وجود پاپ ژوان تا به امروز هم ادامه دارد و هنوز هم کلیسا این داستان را رد می‌کند. داستانی که همچنان طرفداران زیادی در میان مسیحیان دارد.

چه این داستان را افسانه بدانیم و چه آن را واقعیت در نظر بگیریم، آنقدر مشهور است که تا به حال دو فیلم با نام پاپ ژوان در سال‌های ۱۹۷۲ (امریکایی) و ۲۰۰۹ (آلمانی) ساخته شده و داستان‌ها، نقاشی‌ها و مجسمه‌های بسیاری از نخستین پاپ زن و البته تنها پاپ زن جهان نیز وجود دارد.

فیلم پاپ ژوان 2009

منبع: All That Is Interesting

دیدگاهتان را بنویسید