نماد سایت ای‌پی‌بلاگ

تصاویری زیبا از عبور دنباله‌دار نیشیمورا؛ رویدادی که تا ۴۳۰ سال دیگر تکرار نمی‌شود

دنباله‌دار نیشیمورا

حدود یک ماه پیش (۲۱ مرداد ۱۴۰۲) بود که هیدو نیشیمورا، ستاره‌شناس آماتور ژاپنی، موفق به شناسایی یک دنباله‌دار جدید در فضای بی‌انتهای جهان هستی شد. این دنباله‌دار که با نام علمی C/2023 P1 شناخته می‌شود، به افتخار کاشف آن، نیشیمورا نام‌گذاری شد.

منشأ این دنباله‌دار ناحیه‌ای موسوم به ابر اورت، در فضای خارج از سیاره‌ای در منظومه‌ی خورشیدی است و مسیر حرکتی آن از فضای ماورای نپتون شروع شده است. این دنباله‌دار با طی مسیری بسیار طولانی در مداری نسبتاً غیرعادی که در تصویر فوق مقابل مشاهده است، در حال عبور از نزدیک‌ترین فاصله‌اش با زمین است و ۲۱ شهریور به نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین (۱۲۵ میلیون کیلومتر) رسیده است.

این دنباله‌دار سبز رنگ با ادامه مسیر مداری خود، به دور خورشید خواهد گشت و پس از عبور از آن (در صورت ذوب نشدن) مسیرش را به سمت بخش فراسیاره‌ای منظومه خورشیدی ادامه خواهد داد. تخمین زده می‌شود که طی کردن کامل مدار این دنباله‌دار و بازگشت دوباره آن به نزدیکی زمین بیش از ۴۳۰ سال زمان خواهد برد.

تصاویر عبور دنباله‌دار نیشیمورا

این روزها، و تنها پس از گذشت حدود یک ماه از شناسایی دنباله‌دار نیشیمورا، این دنباله‌دار به نزدیک‌ترین فاصله از کره زمین رسیده است و با حرکت در مسیر مداری خود، صحنه‌های زیبایی را در آسمان شب خلق می‌کند. تصاویر زیر که در اقصی نقاط جهان ثبت شده‌اند، نمایی از عبور این دنباله‌دار زیبا در آسمان زمین را به نمایش می‌گذارند.

امیدوارم از دیدن این تصاویر لذت ببرید…

تصویر ثبت شده از دنباله‌دار نیشیمورا در زاهرادان، اسلواکی؛ عکاس: پتر هورالِک.
یادبود ملی دهانه آتشفشان سانست، ایالت آریزونا، ایالات متحده امریکا. عکاس: جِرِمی پرز.
تصویر ثبت شده در التوس دِ سانتوس، ایالت والنسیا، اسپانیا؛ عکاس: خوزه جِی. چامبو.
تصویر ثبت شده در گلیچن؛ ایالت آلبرتا، کانادا؛ عکاس: آلان دایر.
خروج از نسخه موبایل