کازو ایشی‌گورو برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۷ میلادی

You are currently viewing کازو ایشی‌گورو برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۷ میلادی

آکادمی سوئد کازو ایشی‌گورو نویسنده مشهور ژاپنی-انگلیسی را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات امسال معرفی کرد. نویسنده‌ای توانا که آثارش در سال‌های گذشته نیز جوایز متعددی را به خود اختصاص داده‌اند.

کازو ایشی‌گورو متولد سال ۱۹۵۴ در ناکازاکی ژاپن است؛ اما در سن پنج سالگی، همراه با خانوده‌اش به انگلستان مهاجرت کرده است. ایشی‌گورو دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد نویسندگی خلاقانه است. منظر پریده‌رنگ تپه‌ها نام اولین اثر مشهور اوست که در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد و جایزه یابود وینفرید هولتبی را کسب کرد. از دیگر آثار مشهور کازو ایشی‌گورو می‌توان به هنرمندی از جهان شناور (برنده‌ي جایزه وایت برد و نامزد جایزه بوکر)، بازمانده روز (برنده جایزه بوکر)، تسلی‌ناپذیر، وقتی یتیم بودیم و هرگز رهایم مکن (هر دو نامزد جایزه بوکر) اشاره کرد.

اگر جین آستین و فرانس کافکا را با هم ترکیب کنید، ایشی‌گورو را خواهید داشت، البته باید کمی مارسل پروست را نیز به این ترکیب اضافه کنید. پس از آن باید کمی ترکیب را تکان دهید اما نه خیلی زیاد،‌در این حالت نوشته‌های او را خواهید داشت. او به این سو و آن سوی جهان نگاه نمی‌کند، او جهانی زیبا را توسعه داده که تمام آن متعلق به خودش است.
سارا دانایوس، دبیر دائمی آکادمی سوئد (نیویورک تایمز)

از میان داستان‌های مشهور او، دو کتاب بازمانده روز و هرگز رهایم نکن، منبع اقتباس دو فیلم سینمایی به همین نام‌ها بوده‌اند. فیلم سینمایی بازنده روز در سال ۱۹۹۳ به کارگردانی جیمز آیوری با بازی آنتونی هاپکینز و اما تاسون به روی پرده رفت و در ۸ رشته، از جمله بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن نامزد جایزه‌ی اسکار شد. فیلم سینمایی هرگز رهایم مکن هم در سال ۲۰۰۵ با کارگردانی مارک رومنک به نمایش در آمد و کری مولیگان، کیرا نایتلی و اندرو گارفیلد بازیگران اصلی آن بودند. این فیلم نیز جوایز متعددی نظیر جایزه ساترن، انجمن منتقدین سن‌دیگو جشنواره فیلم هالیوود را به خود اختصاص داد.

دیدگاهتان را بنویسید